الکترونیک, قطعات الکترونیکی

دیود شاتکی و کاربرد آن در الکترونیک چیست

کاربرد دیود شاتکی -آی سی بِست

کاربرد دیود شاتکی : دنیای الکترونیک از قطعات بسیار زیادی ساخته شده است که هر قطعه به نوع خود بسیار پر اهمیت وکاربردی می باشد. خرابی و نبود هر یک باعث اختلال در کل مدار میشود امورز میخواهیم به یکی از این قطعات الکترونیک از زیر شاخه دیود ها بنام دیود شاتکی پردازیم که اصلا دیود شاتکی چیست؟چه کاربردی دارد؟ و روش تست دیود شاتکی چگونه است کلا همه جیز درباره این قطعه را میخواهیم بررسی کنیم.

 

دیود شاتکی چیست

دیود یک قطعه نمیه هادی هست که در انواع مدارات برای یکسو سازی ،سوییچ و… کاربرد دارد.دیود شاتکی یکی از پرکاربردترین قطعات در هر مدار میتوان نام برد که اسم آن هم به افتخار مخترع آن والتر اچ شاتکی نام گذاری شده است.دیود شاتکی بدلیل اینکه سرعت سوییچنگ بسیار بالا و افت ولتاژ کمی دارد.در یک دیود معمولی افت ولتاژ بین 0.6 الی 1و7 ولت میباشد در حالی که این افت ولتاژ در دیود های شاتکی بین 0.15 الی 0.45 ولت است که بشدت پایین است این پایین بودن باعث افزایش سرعت سوئیچینگ و کارای بهتری سیستم یا مدار می شود.

 

معایب دیود شاتکی

درست است که دیود های شاتکی افت ولتاژ کم و سرعت سوئیچینگ بالایی داردولی معایبی از جمله فروپاشی ولتاژ معکوس،جریان نشتی معکوس بالا و این دلیل باعص میشود که برای کاربردهای سوئیچینگ فشار قوی مناسب نبود و دیگر علت ها قیمت بالا دیود شاتکی نسبت به دیود های معمولی مباشد.

 

 

ساختار دیود شاتکی

دیود شاتکی از یک نیمه هادی رسانا فلزی ساخته شده است.دیود شاتکی لایه تخلیه نداردبه همین دلیل دیود شاتکی بر خلاف دیود های معمولی که دو قطبی هستند  بعنوان تک قطبی شناخته میوشند.

 

کاربرد دیود شاتکی

دیود های شاتکی بدلیل کارایی خاصی که دارند بسیار در صنعت برق و الکترونیک کاربرد دارند.از مهم ترین کاربرد های آن میتوان به :

  • محافظت جریان معکوس و تخلیه
  • مدار نگه دار و نمونه بردار
  • یکسو کننده قدرت
  • مدار محدود کننده
  • منبع تغذیه
  • سلول های خورشیدی
  • میکسر فرکانس رادیویی

 

 نماد دیود شاتکی

 

نماد دیود شاتکی -آی سی بِست

 

روش تست دیود شاتکی

برای تست دیود شاتکی با مولتی متر مانند دیود معمولی عمل می کنیم .سلکتور مولتی متر ار روی حالت تست دیود قرارمیدهیم و دو سر پراب را به به دو سر دیود متصل میکنم باید از یک طرف به قول معروف راه بده و با تعویض پراب از طرف دیگر دیود راه ندهد در غیر این صورت دیود خراب می باشد.

 

 

چند نمونه از دیود های شاتکی

اگر بخواهیم تمام دیود های شاتکی را تک به تک معرفی کنیم کار بسیار سخت .و طولانی میباشد ولی اگر بخواهیم چند نمونه پرکاربرد را نام ببریم میتوانیم به 1N5822 ، 1N5819،1N5818،SR506،SR1100،SS14،SR5100، سری دیو های BAT و… اشاره کرد.

 

دیتا شیت دیود شاتکی

هر قطعه الکترونیکی به نوعی یک برگه حاوی اطلاعات فنی دارد که بنام دیتاشیت معروف است برای دیود های شاتیکی نیز هر مدل آن یک دیتاشیت جداگانه موجود است که تمامی اطلاعات فنی آن دیود در آن نوشته شده است.که به راحتی با نوشتن عدد دیود , نوشتن کلمه دیود به انگلیسی جلوی آن میتوانید در گوگل آن را به راحتی پیدا و مطالعه کنید.

 

خرید اینترنی دیود شاتکی

برای خرید انواع دیود شما متیوانید به راحتی در قسمت فروشگاهی و قطعات الکترونیکی دیود مورد نظر خود را با بهترین قیمت به مقایسه بپردازید و در اخر یک خرید اینترنتی راحت را تجربه کنید.

 

ما سعی کردیم در این مطلب به شما کاربرد دیود شاتکی را معرفی کنیم و ادامه به شما روش تست دیود شاتکی را خواهیم آموزش داد پس ما همراه باشید…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *