الکترونیک, قطعات الکترونیکی

پرکاربرد ترین قطعات الکترونیک در بازار کدام اند؟

پرکاربردترین | پرفروش ترین قطعات الکترونیک کدام اند+توضیحات-الکترونیک آی سی بِست

شاید این سوال برای شما بعنوان یک علاقه مند به الکترونیک و یا حتی کسی که در این بازار فعالیت دارد چه بعنوان تعمیرکار و یا فروشنده پرفروش ترین و یا کابردی ترین قطعات الکترونیکی در بازار کدام اند؟ امروز در این نوشته به شما خواهیم گفت که کدام قطعات الکترونیکی کاربرد و فروش بیشتری دارند پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

قطعات الکترونیکی چیست:

اولین موضوعی که باید بدانیم اینه که اصلا قطعات الکترونیکی چیست؟ و چه کاربردی دارند؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت تمامی وسایل اطراف ما به سمت پیشرفته تر شدن در جهت رفاه ما انسان ها شده است.تمامی وسایلی که در اطراف خود مشاهده میکینم به نوعی با قطعات الکترونیکی در ارتباط هستند به طور ساده مجموعه از این قطعات گرد هم امده اند و باعث به موجود آمدن یک دستگاه شده اند.بزارید این موضوع رو برای شما باز ترکنم .شما تلفن همراه خود را در نظر بگیرد که به راحتی از آن استفاده میکنید و فعالیت های روزمره خود را پیش میبرد.این تلفن همراه یا موبایل شما از صد ها قطعه الکترونیکی تشکیل شده اند که هر کدام وظیفه خاصی را به عهده دارند و کار کرد صحیح هر کدام باعث کارکرد صحیح موبایل شما میشود. دقیق مثل اعضای بدن که کارکردن هر کدام به موقع خودش باعث ایجاد یک حرکت در بدن میشود.

این قطعات بسیار تنوع بالایی دارند ولی معروف ترین آن ها میتوان به آی سی ها،ترانزیستور ها،دیود ها،مقاومت ها ،خازن ها و…..اشاره کرد.که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی این قطعات روز به روز کوچک میشوند تا خروجی کار بسیار ظریف تر و زیبا تر شود. همانند اولین کامپیوتر که اختراع شد والان که نسل جدید مک بوک ها و لبتاپ رو مشاهده میکنید که به راحتی در هر کجا میتوانید از آنها استفاده کنید.

حالا میروم سراغ معرفی پرکاربردترین این قطعات در بازار

1) آی سی 

آی سی ها را در هر مدار الکترونیکی میتوان بعنوان هسته اصلی دستگاه دانست همانند مغز در بدن انسان است که تمام فرمان ها و دستورات را به مدار میدهند تا فعالیت مورد نظر خود را انجام دهند.یک مدار بدون آی سی عملا هیچ کاربردی ندارد.پس در هر مدار الکترونیکی را بازکنید قطعا آی سی آن را میتوانید ببینید این آی سی ها خود مدل های گوناگونی دارد که در یک مقاله جداگانه به معرفی تک تک آن ها میپردازیم.و همچنین میتوانید انواع آی سی ها مورد نظر خود را از فروشگاه ما تهیه کنید.

2)ترانزیستور

با اختراع ترانزیستور یک انقلاب در این صنعت رخ داد که باعث تحول عظیمی در صنعت الکترونیک شد.ترانزیستور ها قطعات نیمه رسانایی هستند که برای تقویت ،قطع و وصل کردن سیگنال ها استفاده میشود.عملکرد تلویزون ها ،موبایل ها و …تجهیزاتی که روزانه با آن ها سروکار داریم به خصوصیات های ترانزیستور بستگی دارد برای همین ترانزیستور ها را در قرن 20 ام بعنوان موتور های بخار در قرن 19 یاد میکنند.ترانزیستور ها انواع گوناگونی دارند از جملع ترانزستور های فت (fet) و ترانزیستور های اجی بی تی(igbt) این قطعات اکثرا سه پایه بنام های امیتر،بیس،کلکتور تشکیل شده اند

  • بیس(B):برای فعال کردن ترانزیستور
  • امیتر(E):الکترود منفی ترانزیستور
  • کلکتور(C):الکترود مثبت ترانزیستور

 

 

3)دیود

دیود ها قطعاتی هستند که دو سر دارند از یک سر جریان را عبور داده و از سمت دیگر مانع عبور جریان میشود همانند یک شیر آب عمل میکند یعنی فقط از یک طرف خروجی دارد و برعکس عمل نمیکند.به معروف ترین این قطعات میتوان به دیوهای زنر،شاتکی ،خازنی ،گرد،ال ای دی اشاره کرد بله ال ای دی های رنگی که در مدارات مشاهده میکنید خود یک نمونه دیود می باشند.این پایه ها از ژرمانیوم و سلیسیم تشکیل شده اند بنام های P , N که پایه p مخفف مثبت و پایه مثبت و پایه N مخفف منفی و پایه منفی میباشد.

4)مقاومت

مقاومت قطعه ای است که از اسمش هم مشخص است ویژگی اصلی آن داشتن مقاومت الکتریکی است که باعث محدود شدن جریان الکتریکی در مدار می شود.این قطعات در توان های مختلف تولید میگردد که بنا بر کاربرد آن را باید تهیه کرد.واحد اندازه گیری مقاومت اهم OHM ، درای دو پایه و در دو مدل SMD و DIP در بازار به وفور و قیمت ارزان یافت میشود.که این قطعه را در هر مدار الکترونیکی میتوانید به راحتی مشاهده  کنید.

5)خازن

خازن قطعه ای دو پایه که وظیفه اصلی آن ذخیره انرژی الکتریکی میباشدو همچنین از خازن برای فیلتر نیز استفاده میکنند به گونه ای که سیگنال های متناوب یا AC به راحنی عبور میدهدو مانع عبور سینگل های مستقیم DC میشوند.واحد اندازه گیری خازن فاراد و از دو صفحه فلزی رسانا از جنس روی ،آلومینیوم ،نقره تشکیل شده است .خازن ها نمونه های زیاد دارند که از معروف ترین آن ها میتوان به :

  • عدسی
  • سرامیکی
  • الکترولیتی
  • میکا
  • ورقه ای
  • متغیر
  • و… اشاره کرد.

 

6)باتری

باتری یکی از پر مصرف ترین وسایل در الکترونیک میباشد که در بیشتر پروژه ها که با برق DC کار میکندد نیاز است باتری ها امروز تنوع بالایی دارند که پر مصرف ترین آن به باتری های لیتیومی اشاره کرد.

7)پتانسیومتر

پتانسیومتر یا همان ولوم نوعی مقاومت متغیر هستند که با چرخاندن آن مقدار مقاومت را تغیر می دهند.پتانسومتر ها دارای سه پایه هستند دو پایه کنار هم و یک پایه جدا که پایه متغیر پتانسیومتر است برای کار با پتانسیومتر باید یکی از پایه های کنار بهم را به پایه جداگانه وصل کرد.از پتانسومتر همچنین برای کم زیاد کردن میزان نور,گرم،صدا،سرعت و… نیز میتوان استفاده کرد.

8)رله

رله یک قطعه الکترومکانیک است که کار کرد آن مانند یک کلید قطع و وصل در مدار است با این تفاوت که این کلید توسط جریان الکترویکی انجام میشود.این قطعه در تمامی وسایل پر کاربرد مانند پمپ های آب ،دزدگیر ها ،تجهیزات حفاظتی ،چراغ های راهنما رانندگی و…. استفاده میشود.از این قطعه نیز برای حفاظت در مدار نیز استفاده می شود.

9)فیوز

فیوز ها را قطعات فداکاری میتوان دانست که در تجیهزات گران قیمت قرار میدهند تا از ضرر و زیان و اثرات مخرب جلوگیری کند.این قطعه یکی از پرکاربردین های این صعنت است که طیف گسترده ای از وسایل را در بر میگیرد.در واقع فیوز ها در برابر ولتاژ های نا متعارفی که به  مدار میرسد واکنش نشان میدهد و مانع خرابی بقیه مدار میشود.که تست آن هم بسیار ساده است مولتی متر را روی تست بوق قرار داده و دو سر پراب را به ذو سر فیوز اگه صدا داد فیوز سالم و در غیر این صورت خراب میباشد.

 

این 9 قطعه را که به شما معرفی کردیم از پرکاربردترین و پر فروش ترین قطعات بازار میباشد.ه گستره قطعات الکترونیکی و انواع آن بسیار وسیع است و ما سعی کردیم بخش کوچکی را به شما معرفی کنیم.همچنین میتوانید تمامی این قطعات الکترونیکی . ابزار ار از بخش فروشگاهی ما تهیه کنید.

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *