الکترونیک, قطعات الکترونیکی

آی سی یا مدار مجتمع چیست و در الکترونیک چه کاربردی دارد

ای سی چیست

ای سی یا مدار مجنمع چیست کلمه ای هست که بسیار در مواقع خرابی وسایل الکترونیکی خود از زبان تعمیرکار می شنوید.امروز میخوام به معرفی این قطعه پرکاربرد در تمامی مدار های الکترونیکی بپردازیم اگر میخواهید بیشتر با آی سی و انواع آن آشنا شوید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشیدتا با مفهوم اینکه ای سی چیست و چه کاربردی دارد به خوبی آشنا شوید.

 

آی سی چیست :

ای سی چیست : ای سی که بنام مدار مجتمع یا تراشه ، میکرو چیپ نیز در بین عموم رایج است در اصل یک مدار کامل از مجموع تمامی قطعات الکترونیکی میباشد که به شکل یک قطعه کوچک و کاربردی در آمده است.به زبان ساده تر اگر یک مدار الکترونیکی را مانند بدن یک انسان در نظر بگیرید. آی سی بعنوان مغز آن یا مرکز کنترل آن مدار شناخته میشود. یعنی تمامی فرمان ها از سمت ای سی به مدار داده میشودو عملا یک مدار الکترونیکی که به ای سی آن آسیب رسیده است هیچ کاربردی ندارد.در ای سی ها از قطعات اکتیو کوچک مانند( دیودها ،ترانزیستور ها و..)و همچنین قطعات پسیو مانند( مقاومت ،خازن ها ) استفاده میشود که بر روی یک بستر نازک از مواد نیمه رسانا مانند سیلیکون متصل میشوند.فناوری بکار رفته در انواع آی سی ها بسیار پیچیده بوده وتولید آن ها کار راحت و آسانی نمیباشد.

 

انواع آی سی 

ای سی ها به طور کلی به دو دسته اصلی زیر تقسیم میوشند.

  1. آنالوگ
  2. دیجیتال

 

آی سی آنالوگ

این نوع آی سی از ساده ترین نوع ای سی ها ی موجود در بازار هستند که بیشتر بعنوان تفویت کننده های صوتی ،فرکانس مانند اپ امپ ها ،ای سی های مقایسه گر،تایمر ها میباشند که نمونه ای از آی س های آنالوگ میباشند . این نمونه ای سی ها را میتوان جوری برنامه ریزی کرد که سینگال به سطح خاصی رسید عمل مورد نظر ما را مانند خاموش و روشن کردن را انجام دهد.در آی سی های آنالوگ سیگنال خروجی و ورودی به یکدیگر وابسته هستند و تابعی از یک دیگر میباشند.

 

آی سی دیجیتال

آی سی های دیجیتال دارای گیت های منطقی هستند که میکرو پروسسور ها یک نمونه از این آی سی های دیجیتال میباشند.میکروپروسسور ها با داده های 0 و 1 کار میکند که 0 نشان دهنده ولتاژ صفر و ک نشاند دهنده ولتاژ 5 میباشد.آی سی های دیجیتال با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی بسیار پرکاربرد تر شده اند به طوری که در تمامی کامپیوتر ها ،تلوزیون ها ،سرور ها و…. این نمونه یافت میشود.

کاربرد آی سی ها

به زبان ساده تمامی وسایل الکترونیکی اطراف ما که ساختار اصلی آن یک برد الکترونیکی میباشداز یک هسته اصلی تر تشکیل شده است بنام ای سی که تمامی فرمان های از آن گرفته میشود.یکی دیگر از کاربرد های ای سی انجام محاسبات به صورت سریع میباشد.

 

انواع آی سی ها در مدارات 

ای سی ها در پیکج های متفاوت تولید میگردد.که بسته به نوع مدار طراحی شده و نیاز اون مدار آی سی را انتخاب میکنند.

 

پکیج دیپ (DIP)

این نوع پکیح یکی از سایع ترین و رایج ترین نوع ای سی ها وجود در بازار است که که معمولا اندازه های بزرگی تری نسبت به بقیه پکیج ها دارند و کار باه آن از لحاظم مونتاژ آسان تر است در اثر وسایل قدیمی ای نمونه ای سی ها را به راحتی میتوانید مشاهده کنید.

 

پکیج ای سی اس ام دی ( SMD)

با گدشت زمان و طراحی مجدد بعضی از وسایل و کوچک شدن آن ها طبیعتا قطعات داخل آن ها نیز تغییر کرد. یکی از علت کوچک شدن وسایلی مانند موبایل ها امروزی که هم بسیار ظریف و نازک هستند همین قطعات داخل آن ها میباشد . پکیچ اس ام دی در واقع همان دیپ است که به صورت سطحی تر روی برد متصل میشوند که فضای کمتر در برد اشغال میکنند.و فاصله پایه از یکدیگر 1.27 میلی متر میباشد در حالی که در پیکج دیپ این فاصله 2.54 میلی متر میباشد.

 

پکیج آی سی BGA

از ای سی های BGA معمولا در موبایل استفاده میشود.و پایه های آن به صورت توپی قلع شکل در کف آن قرار دارد. خواندن پایه های این نوع آی سی به صورت ماتریسی است.

ای سی چیستپکیج آی سی BGY

تفاوت این ای سی با BGA در تعداد پایه های آن است که BGA تعداد پایه های بیشتری ولی سایز پایه BGY بزرگتر است.

 

چگونه ای سی دستگاهمو پیدا کنم

خوب ممکن است دستگاه شما علت خرابی آن از ای سی باشد حالا میخواهید آن را تهیه کنید .طبیعتا اگر موقع تهیه ای سی به فروشنده بگویید من یک آی سی میخوام در جواب این سوال به شما میگوید چه شماره ای ؟ زیرا خرید ای سی بدون پارت نامبر یا همان شماره بسیار سخت میباشد. برای حل این موضوع روی تمامی ای سی ها یک کد به صورت ترکیب عدد و حروف انگلیسی حک شده است که این نشنان دهنده اون شماره قطعه است که به راحتی شما میتوانید این شماره را داخل گوگل سرچ کنید آی سی خود را در سریعترین زمان پیدا و خریداری کنید.البته اگر بدنبال آی سی های کمیاب هستید ما بریا شما در بخش فروشگاه خود یک دسته بندی جداگانه بنام آی سی ها کمیاب اختصاص داده ایم تا قطعه مورد نظر خود را پیدا کنید و در صورت عدم موجود بودن و نیافتن محصول کافیست شماره قطعه را برای ما ارسال کنید.

 

ما سعی کردیم ماهیت ای سی را که ای سی چیست و چه کاربردی دارد برای شما به صورت واضح و ساده بیان کنیم در مطالب بعدی به بررسی تک تک این ای سی ها میپردازیم.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *