اطلاعات الکترونیکی, الکترونیک

چگونه نوک هویه را تمیز کنیم + نکاتی در رابطه نگهداری از هویه

چگونه نوک هویه را تمیز کنیم

چگونه نوک هویه را تمیز کنیم : نوک هویه یکی از مهم ترین اجزا تشکیل دهنده هویه که حرابی آن باعث عدم کار کرد درست هویه و به زبان دیگر به فایده بودن هویه می شود ایا موقع خراب شدن نوک باید سریع آن را بیرون انداختن و دیگر راهی برای استفاده مجدد از ان وجود ندارد؟ برای اشنایی کامل با انواع نوک هویه و روش ترمیم و نگه داری از ان با ما تا انهتای این مطلب همراه باشید.

 

نوک هویه چیســـــت

داشتن یک هویه برای انجام فعالیت لحیم کاری بسیار ضروری و واجب است حالا نگه داری از این وسیله بسیار مهم است که موقع کار خراب نشود یا ما لنگ نگذارید.خود هویه از سه بخش اصلی : دسته ، المنت و نوک هویه تشکیل شده است.

که روند کار یک هویه ابتدا انرژی الکتریکی رو به انرژی گرمایی تبدیل میکند و این گرما از المنت به نوک منتقل شده وباعث داغ شدن نوک در نتیجه اب شدن سیم لحیم و فرآیند لحیم کاری میشود.

 

نــــوک هویه از چه چیزی ساخته شده

نوک های هویه معمولا از یک هسته مسی با یک روکش کروم و نوک آهنی ساخته شده است که دلیل قیمت بالا نوک هم به دلیل استفاده از مس و کروم است . البته در نمونه های خاص از روکش نقره هم استفاده میکنند که باعث میشود نوک بسیار مرغوب تر و در عین حال گران تر شود از این نمونه نوک ها میتوان به نوک هویه ارسا اشاره کرد.

 

انواع نـــــــوک هویه

برای لحیم کاری اول باید بدانیم برای چه نمونه فعالیتی میخواهیم لحیم کاری را انجام دهید بنا بر آن نوک را باید انتخاب کرد مثلا برای کار با قطعات اس ام دی از نوک های تیز و سوزنی برای کار با قطعات دیپ از نوک های معمولی تر میتوان استفاده کرد البته این نوک ها مدل های گوناگونی دارند که به پرکاربرد ترین آن ها میتوان به :

  •  نوک های سر صاف و سر کج
  • نوک هویه کاتری
  • نوک هویه اریب
  • نوک هویه قاشقی
  • نوک هویه T شکل
  • نوک هویه الماسی

چگونه نوک هویه را تمیز کنیم روش های نگه داری از نوک هویه

برای اینکه نوک هویه ای استفاده می کنیم طول عمر بالا تری داشته باشه با رعایت یکسری نکات ساده میتوان این کار را انجام داد

اول کار از همان ابتدا شروع می شود موقع خرید درسته یک نوک هویه ارزان در اول کار به نظر مقرون به صرفه باشد ولی مشاهده خواهید کرد که بعد از چند دفعه استفاده کلا خراب شده و فاقد استفاده میشه پس در همان اولین مرحله سعی کنید یک نوک مرغوب از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید.حالا بعد از خرید نوک و نصب آن روی هویه میبنید که هم به خوبی داغ میشه و هم خوب سیم لحیم رو آب میکنه خود نشانه از کیفیت بالا نوک است.

نحوه استفاده از اسفنج نسوز 

سعی کنید بعد از پایان کار خود از روغن لیحم استفاده کنید که سطح را به خوبی پاک کند. البته حتما توصیه میشود از اسنفج های نسوز در کنار کار خود استفاده کنید زیرا  موقع لحیم کاری ممکن است نوک کثیف شده باشه و بهترین راه اینه از یک اسفنج نسوز استفاده کنید نوک را روی اسنفج بکشید تا به خوبی پاک شود.

اسنفج ها در ابتدا حالت خشکی دارند باید قبل از اولین استفاده آن خیس کنیدو خوب آب آن را بگیرید و استفاده کنید. این مرسوم ترین و بهترین کار میباشد البته جدیدا مواد زیادی به بازار امده برای ترمیم نوک هویه که میتوانید از آن استفاده کنید.

البته توجه کنید به این نکته این مواد گاها درونش برای اثر بخشی اول و جلب رضایت مشتری از مواد اسیدی استفاده میشود که به مرور باعث خوردگی نوک و خرابی کامل آن میشود.

در هنگام استفاده از نوک هویه باید به این نکات توجه کنید که نوک هویه مخصوص اب کردن سیم لحیم مونتاژ کاری است و برای ذوب کردن پلاستیک و مواد دیگه نباید استفاده بشه خود یکی از عوامل مهم در خرابی آن است.

 

یک سوال که معمولا پرسیده می شود اینکه ایا میتوان نوک هویه ساخت : در جواب این سوال باید گفت اره امکان پذیر است ولی نباید توقع اون نوک صنعتی تولید شده و کیفیت را داشت در حد کارراه انداختن میشه ساخت اونم با سیم مفتول ، گیره کاغذ و تیغ باریک

 

علت داغ نشدن نوک هویه

داغ نشدن نوک هویه یک دلیل خیلی واضح داره اونم عدم گرم شدن االمنت است پس برای عیب یابی این مشکل باید بروید سراغ المنت و قسمت کابل برق اول کابل برق را چک کنید که قطعی نداشته باشه بعد از آن المنت رو چک کنید که خراب نشده باشد در غیر این صورت نوک هویه به خوبی داغ شود.

 

تعویض نوک هویه چگونه است

تعویض نوک هویه  یک کار بسیار راحت است البته دو نمونه میتوان نوک را تعویض کرد بعضی از هویه ها روی المنت یک پیچ الی دو پیچ دارند که با باز کردن این پیچ ها نوک از سر جای خود در امده و نوک جدید را جایگزین کنید و پیچ ها مجدد سفت کنید. یک مدل دیگر وجود دارد که باید برای باز کردن نوک از روی المنت حتی نیاز به پیچ گوشتی ندارید

یک واشر دارد که دور المنت در قسمت انتهایی خود دارد که به صورت کامل غلاف المت در آمده و نوک را جدا کند و سپس غلاف را سر جای خود بگذارید و واشر را سفت کنید هویه دو حالته سومو مدل SM119 این مدلی است. در کل تعویض نوک بسیار راحت و اسان است.

 

خرید اینترنتی نوک هویه

ما سعی کردیم نکات ساده و در عین حال کاربردی برای شما در رابطه با چگونه نوک هویه را تمیز کنیم فراهم کردیم و همچنین میتوانید از قسمت فروشگاه آی سی بِست به راحتی نوک مورد نظر خود را انتخاب کنید و در صورت نیاز آن را تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *