اطلاعات الکترونیکی, الکترونیک

روغن لحیم چیست و چرا باید از استفاده کرد + تفاوت آن با فلاکس

روغن لحیم چیست و چه کاربردی دارد

روغن لحیم یکی از اقلام مصرفی که باید در کنار یک لحیم کاری تمیز حتما استفاده شود حالا اگر از این روغن استفاده کنیم یا نکنیم چه تفاوتی دارد و تفاوت آن با روغن فلکس در چیست اگر بدنیال این جواب این سوالات هستید پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

روغن لحیم چیست

اگر به الکترونیک علاقه دارید و یا در این حوزه فعالیت دارید . یکی از کار هایی که در همان ابتدا به آن به خوبی مسلط شوید لحیم کاریست خوب لحیم کاری تمیز و موفق خود ملزوم یه سری امکانات است که اگر آنها فراهم باشد شما یک فرایند لحیم کاری تمیز و خروجی عالی خواهید داشت که از ملزومات این کار داشت یک هویه مناسب با کاری که میخواهید انجام بدهید، سیم لحیم مناسب و روغن لحیم میباشد البته وسایل دیگری وجود دارد که این سه قلم بسیار مهم و ضروری هستند.

 

کاربرد روغن لحیم

روغن لحیم باعث میشود که فرایند اتصال قطعات بر روی برد مستحکم تر و بهتر متصل شود و علاوه براین از فرایند اکسیداسیون جلوگیری میکند. اکسیداسیون باعث مانع شکل گیری پیوند متالوژی میشود و در نتیجه یک اتصال ضغیف در برد خواهیم دشات که تنها راه حل این مشکل استفاده از روغن لحیم است. به زبان ساده تر سطح لحیم کاری را تمیز و فاقد هر گونه اکسید ونالخالصی میکند که در تنیجه اتصال محکم تر و پایداتری داریم.

 

انواع روغن لحیم

از این روغن به شکل مورد استفاده قرار میگیرد:

  • به صورت غلیظ یا جامد ( در دمایی پایین  تولید میگردد)
  • به صورت نیمه مایع یا نیمه غلیظ
  • به صورت مایع یا رقیق پر استفاده ترین روغن بین عموم که کار گیری آن بسیار مناسب تر است.

 

ترکیبات روغن لحیم از چیست ( از چه ماده ای ساخته می شود)

رزین گام ( کلوفون یا کالیفون) ماده ای چسبناک که از درخت کاج تولید میگردد این ماده حلال بوده و پس از سرد شدن مواد زائد را در خود حل میکند و اثری از خود نمیگذارد برای همین باقی ماندن این ماده روی برد مشکلی را ایجاد نمیکند. علاوه بر آن این ماده باعث رسانایی شدن روغن میشود که هنگام اتصالات مانعی ایجاد نمیکند.و علاوه بر آن از دو ماده دیگه با کالیفون ترکیب میشود و در دمای خاصی میچوشانند تا روغن لحیم بنا بر استفاده جامد ، نیمه جامد ، مایع بدست آید .

چرا روغن لحیم میزنم به برد بعد از مدتی برد من خورده میشه ؟

یکی از سوالت بسیار که پرسیده میشود این است چرا از این روغن لحیم استفاده میکنم برد بعد از مدتی به اصطلاخ خرده میشود.این امر بسیار جدیدا شایع شده متاسفانه بعضی از شرکت های تولید کننده روغن لحیم از مواد اسیدی در ترکیب روغن خود استفاده میکنند که این کار باعث میشود به مرور زمان به برد آسیب برسد دلیل این کار هم بسیار واضح است چون وقتی شما بعنوان اولین بار از این روغن های اسیدی استفاده می کنید نتیجه خیلی سریع میگیرد و باعث جلب رضایت شما میشود.

اما در دراز مدت باعث اسیب به برد، دود آن به دستگاه تنفسی شما میشود. یکی از کاربرد های روغن لحیم برا تمیز کردن انواع نوک هویه هم استفاده میشود وقتی شما از این روغن لحیم ها اسیدی استفاده میکنید میبنید نوک سیاه و کثیف شما بعد از وارد کردن به روغن لحیم بسیار شفاف و درخشان میشود چند دفعه اول بسیار رضایت بخش میباشد ولی به مرور میبند نوک هویه شما دیگر کارایی خود را از دست میدهد.

پس حتما حتما مراقب باشید از این نمونه روغن ها استفاده نکنید و از روغن لحیم های با کیفیت مانند روغن لحیم یاکسون استفاده کنید .

خرید روغن لحیم

جایگزین روغن لحیم چیست

یکی از بهترین جایگزین های روغن لحیم میتوان به خمیر قلع اشاره کردو خمیر قلع برای مونتاژ قطعات SMD استفاده میشود که از ترکیب ماده ای بنام فلاکس ، پودر سرب ، قلع میباشد.پس در جاهایی که از روغن لحیم و سیم لحیم نمیتوان استفاده کرد از خمیر قلع استفاده میشود.و همچنین میتوانید از موادی مانند فلاکس که خاصیت شبیه روغن لحیم دارند استفاده کنید.فلاکس بعنوان یک جایگزین مناسب روغن لحیم در برخورد با سیم لحیم با آن شکلی کروی میدهد و ظاهری مناسب و اتصالی با کیفیتی را ایجاد میکند.

 

تفاوت روغن لحیم و فلاکس یا فلکس در چیست

به طور کلی فلاکس یکی جایگزین مناسب بجای روغن  است  فلاکس دارای خاصیت ضد زنگ روی برد و بالابردن میزان رطوبت است. البته تفاوت های دیگری دارد که متیوان به :

  •  نقطه ذوب : نقطه ذوب خمیر فلاکس بالا تر از روغن لحیم است این امر باعث میشود به گرمای بیشتر برای ذوب نیاز باشد در نتیجه این فرایند اهسته تر میوشد و کیفیت و ظرافت کار بالا تر می روذ.
  • قیمت 
  • پاک کردن نوک هویه : که فلاکس یک گزینه بهتر برای تمیز کردن نوک است و از خرابی نوک جلوگیری میکند.

 

ویژگی یک روغن لحیم خوب در چه چیزی است

  • روغن نباید با فلزات دیگر واکنش نشان دهد
  • فاقد یا مقدار بسیار خیلی کمی از مواد شیمیایی در آن باید باشد
  • نقطه ذوب روغن لحیم باید کمتر از لحیم باشد تا بتواند به خوبی سطح را تمیز کند.
  • به خوبی تمام مواد زائد را در خود حل کند

 

خرید اینترنتی روغن لحیم

برای خرید روغن  همانطور در قبل گفتیم باید روغنی را انتخاب کنید که فاقد مواد اسیدی باشد که به برد هیچ گونه آسیبی نرساند.برای خرید انواع روغن لحیم در وزن های متفاوت میتوانید از بخش فروشگاهی سایت بازدید کنید و در صورت نیاز آنرا تهیه کنید تا در سریع ترین زمان به دست شما برد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *