الکترونیک, قطعات الکترونیکی

ماژول الکترونیکی چیست و چه کاربردی در الکترونیک دارد؟

ماژول الکترونیکی چیست

ماژول الکترونیکی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ از ماژول های الکترونیکی در کجا باید استفاده کرد؟آیا استفاده از ماژول به صرفه تر است یا خودمان طراحی را انجام دهیم؟برای پاسخ به تمام این سوال ها کافیست این مطلب را کامل مطالعه کنید.

 

ماژول الکترونیکی چیست

ماژول در واقع یک برد الکترونیکی از پیش طراحی شده با قطعات الکترونیکی ریز روی آن است که به منظور خاص طراحی و تولید شده است.بزارید ساده تر بگم به طور مثال شما یک پروژه دارید و آن پروژه با باتری کار میکنه و باتری هم باید هر چند وقت یکبار شارژ شود. برای این کار نیاز دارید یک مدار طراحی کنید که هم متناسب با سایز پروژه شما کوچک باشد هم طراحی شود هم چاپ شود که این خود مستلزم هزینه کردن زیاد است.

حال ماژول ها برای این طراحی و تولید شده اند که برای اون منظور خاص بتوانید استفاده کنید اولین مزیت ماژول اینه که از لحاظ قیمت بسیار پایین تر و حرفه ای تر طراحی شده است و همچنین سرعت پروژه شما بالا تر میرود مثلابجا اینکه یک بردالکترونیکی طراحی کنیدبرای شارژ باتری لیتیومی میتوانید از یک ماژول شارژ استفاده کنید که بسیار ارزان و به صرفه تر است.شما وقتی یک برد را طراحی میکنید یا میدهید برای شما طراحی کنند برای شما بسیار هزینه بر میشود یکی هزینه طراحی و دوما هزینه چاپ برد که برد توی تیراز تکی مثلا یک عدد هزینه بالایی دارد به همین دلیل استفاده از ماژول بسیار منطقی تر و راحت تر است.

تا اینجای مطلب متوجه شدیم ماژول الکترونیکی چیست حالا میخواهیم به بررسی انواع این ماژول ها بپردازیم.

 

انواع ماژول های الکترونیکی

خوشبختانه ماژول الکترونیکی امروز به واسطه پیشرفت تکنولوژی کارایی زیادی پیدا کرده اند. و شما در هر پروژ یا وسیله ای میخواهید بسازید میتوانید از این وسیله پرکاربرد استفاده کنید که ما به معرفی چند نمونه پرکاربرد آن میپردازیم

 

ماژول وای فای WIFI

طراحی برد های شبکه و ایجاد ارتباط بیسیم بین دستگاه ها یک کار دقیق و هزینه بر و با خطا و آزمایش زیاد است ولی ماژول های وای فای برای این ساخته شده اند که اولا کار شما را راحت تر بکنند،و شما بتوانید بین وسایل خود یک شبکه ارباط بی سیم ازطریق اینترنت شکل دهید که سرعت انتقال اطلاعات شما هم زیاد شود.یکی از معروف ترین ماژول های وای فای میتوان به ESP8266 اشاره کرد.

 

آمپلی فایر ( تقویت کننده صوتی ) چیست : —-> بیشتر بخوانید 

 

ماژول بلوتوث

ممکن است شما نیاز داشته باشید که اطلاعات ود را از طریق بلوتوث از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل کنید که یک ماژول بلوتوث کوچک و با قیمت بسیار مناسب یک ارتباط بی سیم و عالی از طریق بلوتوث برقرار کنید.

مثل شما یک دستگاه ساخته اید و میخواید اطلاعاتی را که از محیط اطراف دریافت میکند به روی گوشی شما منتقل کنید که در اینجا یک ماژول بلولوتی میتوانید بسیار کمک حال پروزه شما باشد.

 

ماژول شارژر و پاور بانک 

از ماژول های شارژ برای شارز انواع باتری های لیتومی در انواع پروژ های استفاده میشود و حتی در بیشتر دستگاه ها از این ماژول های الکترونیکی نیز استفاده میشود مثلا در چراغ قوه های ، انواع وسایل شارژی ریش تراش و…. بسیار پر کاربرد است.

ماژول شارژ باتری لیتیومی (Tp-4056) سه چیپ-آی سی بِست

ماژول شارژ باتری لیتیومی (Tp-4056) سه چیپ

از ماژول های پاور بانک برای ساخت انواع پاور بانک های امروزی استفاده میشود این نمونه ماژول های پاور بانک نمونه های متفاوتی دارد مثل 1 آمپر تک ورودی داره و چند آمپر با ورودی های بیشتر و حتی صفحه نمایش که ما به شما آموزش ساخت پاور بانک هم داده ایم که متوانید آن را مطالعه کنید.   ( ساخت پاور بانک )     و همچنین تمامی وسایل لازم برای ساخت پاور بانک در فروشگاه موجود و قابل تهیه است.

 

ماژول صوت  و MP3

ماژول های صوت که خود زیر مجموعه ماژول های الکترونیکی میباشند. بیشتر برای تقویت صدا طراحی شده اند که با توجه به نیاز شما در وات و توان های متفاوت موجود است.ماژول ام پی تری MP3 یک ماژول کامل برای تبدیل سیستم صوتی خود به سیستم فلش خور ریموت دار و اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث که مابرای شما این ماژول را با قیمتی مناسب موجود کرده ایم که میتوانید با   کلیک در اینجا وارد صفحه محصول ماژول MP3 شوید. 

 

ماژول سرعت

ماژول های سرعت برای کنترل سرعت انواع موتور های DC و AC طراحی شده است که به واسطه ماژول سرعت میتوانید دور یک موتور را به راحتی کمک و زیاد کنید.

 

کلام آخر

اگر در حال کار بر روی یک پروژه و یا در حال تولید یک دستگاه هستید توصیه میشود از استفاده ماژول به هیچ وجه غافل نشوید اولا سرعت شما رو بالا میبرد و هزینه تمام شده برای شما بسیار پایین می آید.زیرا ماژول الکترونیکی که برد های طراحی شده و از پیش ساخته هستند که در روند بهبود پروژه شما بسیار کمک شایانی میکند.

 

 

 

5 دیدگاه در “ماژول الکترونیکی چیست و چه کاربردی در الکترونیک دارد؟

  1. کامبیز گفت:

    سلام ، من یک ماژول می خوام که بتوانم برق Acراذخیره کنم

  2. سعید احمدی گفت:

    مهندس من یه ماژول میخوام بتونم باهاش باتری شارژ کنم و همین یه ماژول دیگه بتونم برق شهر رو به dc تبدیل کنم ایا همچین چیزی هست؟؟

    1. admin گفت:

      سلام ، بله این ماژول ها در بازار موجود است و ماژول شارژ باتری را میتوانید از قسمت فروشگاهی ما تهیه کنید.

      1. صادق گفت:

        سلام ایا ماژولی هس که بتونه کار باتری را انجام بده
        یعنی سیم شارژرو وصل کنی به ماژول و بدون وجود باتری یک بلندگو را یا لامپی را روشن کنه؟

        1. shoaeiadmin گفت:

          پاسخ : سلام ، شما برای این کار میتونید از مبدل ها ac به dc با خروجی قابل تنظیم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *