الکترونیک, قطعات الکترونیکی

خازن چیست: ( انواع خازن + کاربرد آن در الکترونیک )

خازن چیست انواع خازن

خازن چیست و انواع خازن  : این یکی از ابتدایی ترین سوال هایی است که برای  افرادی وارد حوزه الکترونیک می شوندبرای آن پیش میاد که ابتدا با قطعات الکترونیکی پر کاربرد آشنا شود وکاربرد هر یک را به خوبی متوجه شوند که این خود یکی از مهم ترین سوال هایی هست باید حتما جواب آن را پیدا کنند.

که طبیعتا خازن یکی از مهم ترین وپرکاربردترین قطعات الکترونیک است که باید به خوبی با عملکرد و انواع آن اشنا شد حالا ما برای شما به صورت خلاصه و مفید کاربرد و انواع این قطعه پرکاربرد را شرح خواهیم داد.

 

خازن چیست

خازن ( capacitor ) یک قطعه پرکاربرد در الکترونیک است که در تمامی مدار ها به راحتی یافت میشود این قطعه یکی از قطعاتی هستند که هر تعمیرکار  الکترونیک برای پیدا کردن عیب یک مدار اول بدنیال خرابی یا سالم بودن این قطعه میگرد.

کار اصلی خازن ذخیره بار و انرژی در خود است تمامی خازن ها دارای حداقل دو هادی هستند که توسط یک عایق از هم جدا می شوند.که این هادی ها نیز صفحات خازن می گویند.

جنس این صفحات از فلز یا الکترولیت میباشد.دی الکترو لیت نیز لایه عایق است که بین صفحات قرار میگرید که جنس این دی الکترولیت ها میتواند هم شیشه ، سرامیک ،آب ، کاغذ و…. باشد.

 

کاربرد خازن

خازن ها به راحتی سیگنال های متناوب AC را عبور میدهد و مانع عبور سیگنال های متناوب DC می شود.و بعنوان فیلتر برای صاف کردن سطح تغییرات ولتاژ مستقیم نیز از خازن استفاده میشود. علاوه بر این خازن در …

  • مدار های صوتی
  • در مدارهایی که نیاز به تاخیر دارند، تایمر های چراغ راه پله
  • مدار های نوسان ساز
  • در برد های الکترونیکی برا حذف نویز های بوجود آمده
  • ذخیره کردن انرژی و…..استفاده می شود.

 

تست خازن

برای تست خازن روش های متفاوتی وجود دارد که بهترین روش استفاده از خازن سنج و مولتی متر هایی که قابلیت سنجش خازن را دارند مانند ویکتور +890H ،  البته در یک مقاله جداگانه روش های تست خازن را به صورت کامل برای شما توضیح دادیم که میتوانید آن را نیز مطالعه نمایید.——>>>>>( 4 روش برای تست خازن)

 

انواع خازن

خازن ها انواع گوناگونی دارند که متانسب با مدار خود باید آن را انتخاب کنید.

1)خازن الکترولیتی 

این نمونه از رایج ترین خازن های مورد استفاده در بازار است که داری قطب مثبت و منفی است و در رنج میکرو فاراد هستند و ظریف و ولتاژ روی آن نوشته شده است.و این خازن ها به دو دسته آلومینیومی و تانتالیومی تقسیم می شوند.

 

2)خازن عدسی

خازن چیست و انواع خازن خازن ها عدسی ابعاد کوچکی دارند و فاقد پلارتیه مثبت و منفی هستند و در رنج نانو فاراد و پیکو فاراد قرار دارد و این خازن ها هر چه ظرفیت آن ها بالاتر برود سایزشون بزرگتر میشود.

 

3) خازن سرامیکی

خازن چیست انواع خازن خازن های سرامیکی  از معمول ترین خازن های غیر الکترولیتی هستند که جنس دی الکترولیت بکار رفته در آن از سرامیک است.از این نوع خازن در مدارهای مخابراتی و رادیویی استفاده میشود.

 

4)خازن میکا

خازن چیست و انواع خازنظریفت این خازن ها بین 0.1 الی 1 میکرو فاراد است که داشتن ولتاژ بالا ، طول عمر بالا ، فرکانس بالا از ویژگی اسن نمونه خازن هاست.

 

5)خازن ورقه ای

این نوع خازن ها دارای ابعاد بزرگی هستند و نسبت به تغییرات دما حساسین ندارند و در مداراتی که نیاز به ظرفیت ثابت در مقابل حرارت باشد بسیار منساب است که از پرکاربردترین این نمونه خازن ها میتوان به خازن های پلی استر اشاره کرد.

 

6)خازن های صنعتی 

خازن چیست و انواع خازناین خازن ها خود به دو دسته

  • صنعتی فشار متوسط
  • صنعتی فشار ضعیف  تقسیم میشوند.

خازن های فشار متوسط : این خازن ها دارای بیش از 1000 ولت ولتاژ دارند که در نمونه نمونه تک فاز و سه فاز مورد استفاده قرار میگیرند.

خازن های فشار ضعیف : این خازن ها دارای ولتاژی کمتر از 1000 ولت دارند و که ظرفیتی بین 2.5 کیلو وار تا 30 کیلو وار دارند.

 

خرید اینترنتی خازن

برای خرید خازن کافیست وارد فروشگاه آی سی بِست شوید و در قسمت قطعات الکترونیکی ، خازن ها اقدام به خرید این محصول کنید تا در سریع ترین زمان با مناسب ترین قیمت به دست شما برسد.

 

کلام آخر : ما سعی کردیم شما را با مفهوم خازن چیست و انواع خازن با زبانی ساده آشنا کنیم تا یک اطلاعات اولیه از این قطعه داشته باشید و در صورت نیاز برای آشنایی کامل هر کدام به صورت جداگانه باید مطالعه شود چون هر کدام دارای مطالب مفصل و کاملی هستند که بزودی در آی سی مگ به صورت تخصصی آن ها را برای شما منتشر خواهیم کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *