اطلاعات الکترونیکی, الکترونیک

وارنیش ،شیرینگ یا روکش حرارتی چیست + نحوه استفاده از وارنیش

وارنیش یا روکش حرارتی چیست + نحوه استفاده از وارنیش-آی سی بِست

وارنیش ،شرینگ یا روکش حرارتی یک عایق بسیار پرکاربرد است که به تازگی در اکثر صنایع بسیار پرمصرف بوده و در صنعت برق این کاربرد بسیار بیشتر شده است اگر دوست دارید درباره این روکش حرارتی یا شیرینگ بیشتر بدانید و نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید حتما این نوشته را از دست ندهید.

 

روکش ،وارنیش یا شیرینگ حرارتی چیست

وارنیش یا همان روکش های حرارتی که امروزه بسیار پرکاربرد شده اند در واقع یک عایق از جنس پلی الفین  که یک نوع پلمیر است که به دور سیم ها یا کابل های که لخت هستند بسته میشود که باعث ایجاد خطر یا اتصالی نشود.این روکش ها قابلیت جمع شدن در برابر حرارت را دارد که به خوبی دور سیم یا کابل را عایق میکند.

 

موارد کاربرد روکش ،وارنیش یا شیرینگ حرارتی

از وارنیش در اکثر صنایع استفاده میشود.که صنعت الکترونیک و برق بیشتر است زیرا سر کار این دو صعنت با انواع کابل و سیم بسیار زیاد است و وظیفه وارنیش هم عایق کردن این مدل کایل ها و سیم هاست.امروز بدلیل استفاده زیاد از گوشی تلفن همراه نیاز به شارژ کردن آن هم افزایش یافته و اکثر خرابی شارژ های تلفن همراه از کابل های آن ها می باشند که دو سر کایل معمولا زیاد خم میشود و این امر باعث قطع شدن یکی از سیم ها یا تمامی کابل میشود برای جلوگیری و افزایش طول عمر کابل شارژ تلفن همراه اینجاست که وارنیش ها به کمک ما میاند و با نصب دو تیکه وارنیش به دو سر کابل از این امر تا حدی زیادی جلوگیری میشود.

از کاربرد های دیگر وارنیش یا روکش حرارتی میتوان در سیم کشی یا اتصالات یک برد الکترونیکی اشاره کرد به طور فرض ما میخواهیم دو سیم را که دو سر آنها لخت هستند را در مدار بهم اتصال بدهیم و این کار ار برای چندین سیم در کنار هم انجام بدهیم وقتی اینکار رو میکنیم ممکن است بر اساس تکان خوردن برد این قسمت های لخت شده سیم بهم بگیرند و باعث اتصالی و کلی آسیب به مدار برسد البته بعضی افراد از چسب برق برای عایق کردن استفاده میکنند که یک روش قدیمی محسوب میشود و به مرور زمان شاید این چسبباز شود و دوباره همان مشکلات پیش آید اینجاست باز اهمیت وارنیش یا روکش های حرارتی مشخص میشود. که هم اتصال محکم تری را ایجاد میکند و هم خروجی کار ما تمیز تر میشود. یعنی به طور کل شما بخواهید یک سیم یا کابل را عایق کنید از وارنیش باید استفاده کنید و حتی برای مجکم کردن یک اتصال هم باز وارنیش میتوانید استفاده کنید همان مثال کابل شارژ تلفن همراه.

 

چگونه از وارنیش استفاده کنیم روش اتصال و عایق کردن با وارنیش

برای استفاده از وارنیش شما نیاز به تجربه یا کار خاصی ندارید فقط چند نکته مهم است رعایت کنید هر نوع سیم یا کابلی را میتوانید با وارنیش یا روکش حرارتی عایق کنید.

اول از همه باید ببنید برای چه نوع کابل یا سیم با چه ضخامتی و قطری نیاز دارید چون وارنیش در بازار تنوع بالا وسایز های متفاوتی دارد از قطر بسیار کم تا قطر های بالا اول از این باید سایز کاری خود را مشخص کنید.اگر میخواهید از یک فروشگاه به صورت حضوری تهیه آن را خریداری کنید حتما بگید برای چه نوع کابلی میخواید که دقیق همان جنس را به شما بدهند به طور مثال برای کابل شارژ تلفن همراه سایز 6 بسیار استفاده میشود.باز هم بستگی به کار شما دارد.

حال برویم طریقه استفاده از وارنیش حرارتی، ما سایز مورد نظر خود را متناسب با کابل پیدا کردیم وحالا میخواهیم آن را به دور سیم عایق کنیم،وارنیش ها به شکل یک لوله یک دست میباشد که سیم یا کابل باید از داخل آن عبور کند. ما دو سر سیم را به هم متصل کردیم ولی خوب یک سر وارنیش را بر روی سیم بکشید تا روی محل اتصال قرار گیرد سپس به وسیله یک فندک بهترین گزینه است با فاصله تقریبا کم به طوری شلعه به وارنیش برخورد نکند در اطراف این روکش حرارتی بگیرید و میبنید که شروع به جمع شدن میکند و تا جایی قشنگ روی سیم سفت و محکم شود البته تمامی این وارنیش تا یک اندازه مشخص قابلیت جمع شوندگی دارد که برای شما جدول میزان انقباض وارنیش حرارتی را برای شما در تهیه کرده ایم که دچار سردرگرمی نشوید.اگر در محیطی هستید گاز وجود دارد ونمیتوانید به هر دلیلی از فندکی استفاده کنید از یک سشوار یا حتی یک هویه میتوانید استفاده کنید کافیست مقداری گرما به این وارنیش ها برسد تا شروع به جمع شدن کنند.

جدول سایز وارنیش حرارتی -آی سی بِست

کلام اخر: حتما توصیه میشود هنگام خرید وارنیش حرارتی حتما سایز را مشخص کنید تا دچار مشکل نشوید.یا کابل یا سیم مورد نظر خود را به فروشنده نشان ندهید تا براساس آن وانریش مناسب را تهیه کنید. همچنین میتوانید پک 800 وارنیش که بسیار کاربردی میباشد ار فروشگاه ما تهیه کنید کافیه کلیک کنید اینجا(پک 800 تایی وارنیش)

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *