آموزش تعمیرات الکترونیک, الکترونیک

منبع تغذیه و انواع آن + ساخت منبع تغذیه متغیر

منبع تغذیه چیست

منبع تغذیه چیست :تا حالا به این فکر کرده اید که تمامی کامپیوتر ها ،سیستم های برقی و تمامی لوازم الکترونیکی چگونه کار میکنند؟و آیا همه با برق 220 کار میکنند ؟نقش منبع تغذیه چیست؟

امروز قصد داریم در این مطلب به شما انواع مدل های منبع تغذیه و کاربرد هر کدام را معرفی و علاوه بر آن روش ساخت یک منبع تغذیه پرتابل را نیز آموزش میدهیم پس تا انتهای با ما همراه باشید.

 

منبع تغذیه چیست

منبع تغذیه دستگاهی است که انرژی الکتریکی را یک یا چند بار تامین میکند به منبع تغذیه نیز power supply نیز گفته می شود.کار اصلی همه منابع تعذیه تبدیل انرژی الکتریکی به ولتاژ ،جریان و فرکانس است .که همه دستگاه ها یک ورودی و یک یا چند خروجی دارند.به طور مثال وقتی ما تلویزیون را به برق میزنیم ورودی برق 220 ولت است اما داخل چندین برد هست و کلی قطعات که باید ولتاژ منحصر به فرد خود را دریافت کنند اینجاست که نقش برد تغذیه مشخص میشود و ولتاژ ها را به طور صحیح به اجزا تلویزیون می رساند و باعث می شود که تلویزیون به خوبی کار کند.

 

انواع منبع تغذیه

  • منبع تغذیه AC
  • منبع تغذیه DC + فیلم آموزش ساخت
  • منبع تغذیه AC به DC
  • آزمایشگاهی
  • سوئیچینگ
  • قابل برنامه ریزی
  • خطی
  • کامپیوتر
  • ولتاژ بالا
  • UPS
  • منبع تغذیه بدون قاب

 

منبع تغذیه آزمایشگاهی

منبع تغذیه آزمایشگاهی -آی سی بِست

این دستگاه یکی از پرکاربرد ترین های منابع است که به صورت بسته بندی و رومیزی و برای تست انواع مدار و آزمایشات استفاده میشود.

 

منبع تغذیه خطی

منبع تغذیه خطی-آی سی بِستدر یک منبع تغذیه خطی از یک ترانسفورماتور برای تبدیل ولتاژ برق شهری AC به دیگر ولتاژ ها استفاده میشود.که ولتاژ خروجی توسط یک پل دیود و فیلتر خازنی به DC تبدیل شده و در نهایت توسط یک رگولاتور به خطی تبدیل میگردد.

 

منبع تغذیه سوییچینگ

منبع تغذیه سوئیچینگ-آی سی بِستدر این نوع منبع تغذیه برخلاف خطی ترانزیستور ها نقش اصلی را به عهده دارند و این نوع تغذیه در اندازه های کوچیکتری نیز میتوان ساخت و بر روی هر سیتمی بکار برد.

 

منبع تغذیه کامپبوتر

منبع تغذیه کامپیوتر(پارو)-آی سی بِستمنبع تغذیه کامیپوتر که به آن پاور نیز گفته میشود وظیفه آن تبدیل ولتاژ AC به ولتاژ های DC متفاوت است که تمام برد های کامپیوتر از آن تغذیه میکنند.

 

UPS

منبع تغذیهUPS-آی سی بِستیو پی اس یا همان منبع تفذیه بی وقفه با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری برق مورد نیاز وسایل را تامین میکندسیستم های یو پی اس UPS بین برق شهری و دستگاه ها قرار میگرید.که علاوه بر تنظیم برق شبکه و تثبت آن مانع نفوذ نویز و اختلال به تجهیزات حساس مصرف کننده می شود.

 

– ولتاژ بالا

 

منبع تغذیه ولتاژ بالا-آی سی بِستبسیاری از تجهیزات و دستگاه ها در صنایع مختلف از جمله پزشکی برای کارکردن به ولتاژ بالا نیاز دارنددرنتیجه منبع تغذیه ولتاژ بالا یکی از منابع ضروری این دستگاه می باشد.در گذشته این منابع تغذیه بسیار بزرگ بوده اند ولی با گذشت زمان این دستگاه ها کوچکتر و هوشمند تر شده اند.

 

تا این جای کار با انواع پر کاربردترین این منبع تغذیه ها آشنا شدیم حال میخواهیم به شما آموزش ساخت یک منبع تغذیه DC کوچک و پرتابل را با حداقل هزینه بدهیم.

 

روش ساخت منبع تعذیه DC پرتابل 3آمپر

ویدیو آموزشی 

 

 

برای ساخت یک منبع تغذیه در داخل خانه میتوانید با حداقل وسایل این کار را انجام دهید.

  1. ولتاژ افزاینده ولتاژ DC to DC
  2. گیره سوسماری
  3. باتری یا آداپتور حداقل تا 30 ولت

برای ساخت ما نیاز به یک ماژول افزاینده ولتاژ نیاز داریم که از نمونه XL6009 استفاده کرده ایم که این ماژول یک ورودی3 الی 32 ولت  دارد و یک خروجی و ولتاژ توسط پتانسیومتر روی ماژول از 5 الی 35 ولت قابل تنظیم است.که ما باید از قسمت ورودی به آن برق DC بدهیم حالا این ولتاژ را متوانیم از باتری و یا یک آداپتور تامین کنیم و قست خروجی نیز باید گیره سوسماری را یکی به قسمت Vout+ و دیگری به Vout- متصل کنیم و حداکثر جریانی که میتوانیم از این ماژول بکشیم 3 امپر است حال برای خوشگلتر شدن دستگاه میی توانید یک باکس برای آن بسازید و آن را داخل آن قرار دهید.آگر ماژول افزاینده پیدا نکردید میتوانید از ماژول کاهنده نیز استفاده کنیدکه در داخل فروشگاه میتوانید مشخصات کامل آن را مطالعه و در صورت نیاز آن را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *