الکترونیک

سیم لحیم چیست | راهنمای خرید +اطلاعات کامل|

راهنمای خرید سیم لحیم

آیا هنگام خرید سیم لحیم دچار مشکل هستید و نمیدانید کدام را انتخاب کنید ؟

سیم لحیم چیست

امروز قصد داریم به شما عزیزان تمامی آنچه که باید از سیم لحیم بدانید از صفر تا صد را به شما بگوئیم پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اول از همه میرویم دنبال اینکه اصلا سیم لحیم چیست:

لحیم آلیاژی است که در اتصال فلزات ، سیم ها و کابل ها به یکدیگر بکار میروند.ترکیب اصلی این آلیاژ قلع و سرب است. نسبت این دو عنصر میتواند نقطه ذوب لحیم را مشخص کند. اگر نسبت قلع به سرب 63 درصد به 37 درصد باشد. نقطه ذوب در کمترین دمای خود 188 درجه سلسیوس قرار دارد.

لحیم کاری از گذشته تا به حال که در صنعت الکترونیک پرکاربرد بوده است از این نمونه آلیاژ استفاده میشده که نسبت سرب به قلع آن 63 به 37 درصد بوده است.

 

سایز سیم لحیم

سیم لحیم در سایز های مختلف تولید میشود که متناسب با فعالیتی که قصد انجام آن را دارید انتخاب میشود.

سایز سیم در دو دسته بر اساس قطر و وزن دسته بندی میشود.

معمولا در بازار از وزن 10 گرم تا 500 گرم میتوانید به راحتی پیدا کنید. قطر های سیم لحیم بسیار متفاوت است هر چی قطر کمتر شود سیم نازک تر و بیشتر برای کار های ظریف کاری استفاده میشود از قطر 0.25 میلیمتر تا قطر 2 میلی متر شما میتوانید بر حسب نیاز خود پیدا کنید ولی معمولا پرکاربرد ترین این سایز 0.8 میلیمتر وزن 100 گرم میباشد. (هر چه قطر کمتر میشود قیمت به همان نسبت گرامن تر میشود و بالعکس قطر بالا تر قیمت کمتر)

به طور مثال برای فرآیند تعمیرات تلفن همراه از قطر نازک استفاده میکنند به چن دلیل 1) قطعات در برد موبایل SMD میباشند و بسیار حساس و وپایه ها به یک دیگر بسیار نزدیک هستند و کوچکترین اشتباهی در فرآیند لحیم کاری باعث ایجاد اتصالی و سوختن بقیه قطعات و اسیب های بیشتر و هزینه بر تری میشود.

2) ظریف کاری هر چه قطر کمتر باشد کار از ظرافت بالای برخوردار میشود و نشان دهنده مهارت شما است.

3) برای اب شدن به دمای کمتری نیاز دارد این امر باعث میشود نوک هویه در تماس یا مجاورت با پایه قطعات دیگرباعث اسیب به آن ها نشود.

ولی عکس این موضوع میباشد در قعالیت های صنعتی و همچنین باتری سازی این امر برعکس است و باید از قطر بالا و وزن بالا تر استفاده کنند به دلیل پرحجم بودن کار و به صرفه بودن سیم لحیم

 

تشخیص کیفیت سیم لحیم

برای تشخیص سیم لحیم مرغوب از نامرغوب طبیعتا بهترین روش استفاده از مقداری از آن میشود ولی خوب در هنگام خرید این کار برای شما امکان پذیر نیست حال باید از روی ظاهر و دیگر ویژگی های آن به تشخیص کیفیت آن بپردازیم .

اولین نکته که باید توجه کنید شفافیت رنگ سیم است این خود یک دلیل به کیفیت بالا آن میباشد یعنی پس از نگاه کردن به سیم شفافیت و براقی سیم را به راحتی بتوانید مشاهده کنید.

دومین نکته خواندن مشخصات روی بدنه یا همان لیبل روی قرقرهاست که تا حدودی میتوان به این موضوع پی برد. ازجمله نسبت درصد قلع به سرب که 63 به 37 و گاها 60 به 40 میباشد . هر چه میزان درصد قلع بیشتر باشد و سرب کمتر داشته باشد کیفیت و قیمت بالا تر میرود. اخیرا در بازار سیم لحیم هایی آمده است که بجای سرب از فلز نقره استفاده میکنند که باعث میشود از اثرات مخرب سرب کاسته شود و کیفیت بسیار تا بسیار بالا روند.

سومین نکنته نرم بودن سیم ، چسبندگی بالا و داشتن روغن فلکس در خود سیم مبشاد که خود نکته حائز اهمیتی است

بازم تاکید میکنم بهترین روش استفاده از مقداری آن که باید سریع ذوب شود. چسبندگی بالا و کنده نشدن از روی برد است این نکات در کیفیت سیم لحیم بسیار مهم است.

قیمت سیم لحیم

قیمت سیم لحیم در بازار با توجه به شرایط نرخ ارز متفاوت است ولی از 60 هزارتومان با توجه به وزن و برند آن تا 300 هزارتومان میتوانید پیدا کنید.ولی چیزی که معمولا است یک سیم لحیم با کیفیت با وزن 100 گرم قیمت حدود 180 هزارتومان میباشد. البته ممکن است این قیمت بیشتر شده باشد موقع خواندن این مقاله 

 

برند های بازار

 

 

 

 

در بازار برند های متفاوتی است که من چندتا از برند های پر طرفدار وخوب بازار را به شما معرفی میکنم

ابزار لحیم کاری

برای یک لحیم کاری حرفه ای علاوه بر داشتن یک سیم لحیم عالی وسایل دیگری نیز نیاز است از جمله :

  • هویه
  • روغن لحیم
  • اسفنج
  • ژل احبا کننده

خرید سیم لحیم 

برای خرید سیم لحیم هم میتوانید از مغازه های الکترونیکی تهیه فرمائید و هم از فروشگاه های آنلاین در فروشگاه ما( آی سی بست ) سیم لحیم را مرغوب را با خیالی راحت تهیه و از آن استفاده کنید برای خرید کافیست وارد فروشگاه شوید و ثبت سفارش کنید به همین راحتی !!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *