آموزش تعمیرات الکترونیک, الکترونیک

روش صحیح لحیم کاری آسان ( نکات مهم +ابزار مورد نیاز)

آموزش لحیم کاری

شما بعنوان یک فردی که میخواهید وارد صنعت الکترونیک شوید یه سری مهارت های اولیه وجود دارد که باید حتما آنها را یاد بگیرید در غیر این صورت به مشکلات زیادی بر میخورید.یکی از این مهارت ها روش صحیح  لحیم کاری یا هویه کاری میباشد.که باید به خوبی کار با هویه را یاد بگیرید.

 

لحیم کاری چیست

لحیم کاری یک فرایند در الکترونیک است که باعث اتصال قطعات بر روی برد الکترونیکی میشود. برای این کار ما نیاز به یک سری ابزار داریم که بتوانیم لحیم کاری را به خوبی انجام دهیم تا فرایند خروجی تمیز و با کیفیت در بیاید. از جمله ابزار مهم برای شروع یک لحیم کاری حرفه ای میتوان به ابزار لحیم کاری زیر اشاره کرد:

  1. هویه با کیفیت ( قلمی یا تفنگی بستگی به فعالیت شما دارد)
  2. روغن لحیم
  3. سیم لحیم
  4. پایه هویه
  5. سیم قلع کش
  6. قلع کش

 

هویه

هویه یک ابزار برای اتصال قطعات الکترونیکی رو برد و یا اتصال دو کابل به یک دیگر میباشند البته کاربرد های هنری هم نیز دارد که به موضوع ما ربطی ندارد.خود هویه از سه قسمت اصلی دسته ،المنت و نوک تشکیل شده است که المنت جریان الکتریکی را به گرما تبدیل کرده وباعث داغ شدن نوک هویه می شود.هویه معمولا در دو نوع اصلی قلمی و تفنگی در بازار یافت میشود.و در وات های متفاوت ساخته و عرضه میگردد برای اینکه بدانید چه واتی بکار شما میاد باید اول هدف خود را مشخص کنید هر چه کار شما ظریف تر باشد و قطعات به گرما حساس تر باشد باید یک هویه با توان پایین و اگر کار شما ظرافت کمتری دارد ئ نیاز به دمای بالا دارید یک هویه با توان بالا نیاز دارید.البته نمونه های جدید هویه در بازار به تازگی وجود دارد که توان متغیر دارد مانند هویه سومو مدل SM119 که در دو توان متفاوت  20 وات و 130 وات است که به راحتی با قیمتی عالی از فروشگاه ما آن را تهیه کنید.

 

فلاکس و روغن لحیم

فلاکس باعث میشود که سطح اکسیده شده به خوبی پاک شود و اتصالات به خوبی انجام شود.که معمولا در صنعت قبل از هر گونه کاری سطح را پاک میکنند. روغن لحیم هم نیز همین عمل را انجام میدهد. البته از روغن لحیم برای پاک کردن نوک هویه نیز استفاده میکنند که بعد از هر بار لحیم کاری در آخر کار نوک هویه که داغ میباشد را داخل روغن فرو برده و بیرون آورید که باعث پاک شدن و تمیزی نوک می شود.

 

سیم لحیم

سیم لحیم ،سیم هویه یا سیم قلع یک وسیله مصرفی پرکاربرد که باید حتما در کنار هویه استفاده شود.از سیم لحیم برای اتصال قطعات به برد استفاده میشود یعنی هویه سیم را آب کرده و سیم لحیم ذوب شده بین قطعه و برد قرار میگیرد و خشک میشود و به صورت محکم قطعات به برد میچسبند.

سیم لحیم سایز های متفاوتی دارند که باز هم بستگی به نوع فعالیت شما دارد از قطر های بسیار پایین برای مونتاژ قطعات اس ام دی تا قطر های بالا برای مونتاژ قطعات بزرگ و دیپ استفاده میشود.

سیم لحیم ها دارای یک استاندارد جهانی میباشد که باید درصد قلع به سرب 63 به 37 درصد باشد. هر چه میزان قلع بیشتر و سرب کمتر باشد سیم لحیم از کیفیت بالایی برخوردارند.برای مثال سیم لحیم بهینکس با کیفیت بسیار بالا و قطر 0.8 میل که ساخت ایران بوده و یک گزینه عالی برای انواع تعمیرات  شما میباشد.

 

پایه هویه

در واقع موقع لحیم کاری شما نمیتوانید هر دفعه هویه را از برق بکشید ومجد به برق بزنید این باعث کند شدن سرغت شما میشود و برای اینکه بتوانید هویه داغ را در محلی قرار دهید تا به باقی فعالیت های خود برسید باید از یک پایه هویه استفاده کنید که به خوبی میتوانید هویه را در داخل آن قرار دهید بدون اینکه به اطراف و میز کار شما آسیب برسد.پایه هویه هم انواع متفاوتی دارند که شما میتوانید انواع پایه هویه با قیمت بسیار عالی در سایز های متفاوت از فروشگاه ما تهیه کنید مانند پایه هویه کوچک یا پایه هویه فلزی مستطیلی 

 

سیم قلع کش

سیم قلع کش در واقع یک مفتول در هم تنیده شده از جنس مس میباشد که با دیدن گرما میتواند قلع را به خود جذب کند. به طور مثال شما در هنگام کار یک قطعه رو به اشتباه لحیم کردید و قلع زیادی اطراف آن خشک شده است اینجاس که از سیم قلع کش برای حل این موضوع باید استفاده کرد به نحویی که ابتدا یه سمت سیم را هویه داغ قرار داده و سمت دیگر سیم را روی اون قلع و پایه قطعه بگذارید و اندیک صبر کنید تا قلع به سیم جذب شود.

 

قلع کش

یک ابزار برای برداشن و خالی کردن قلع از روی برد استفاده میشود که معمولا در دو نوع دستی و اتوماتیک در بازار وجود دارد.که داخل خود یک پمپ دارند که قلع ذوب شده را به داخل خود میکشند رایج ترین مدل قلع کش ،قلعکش های دستی مانند ، گات GS-104  ، دی تک فلزی کوچک میباشند که بسیار قیمت عالی و با کیفیت هستند. برای کار با قلع کش کافیست اون قسمت متجرک شاسی را به پایین فشار داده تا یک صدا تق بشنوید که این نشان دهنده اماده بودن قلع کش میباشد . نوک را روی محل مورد نظر قرار داده و دکمه بغل قلعکش را فشار داده تا قلع را به داخل پمپ خوذ بکشد.

 

 

روش صحیح لحیم کاری آسان

اموزش لحیم کاری اسانلحیم کاری بسیار کار راحت و اسانی هست به شرطی نکات ریز و ایمنی را به خوبی رعایت کنید.برای شروع به لحیم کاری ابتدا وسایل فوق را فراهم کنید البته سیم لحیم و هویه و پایه هویه این سه به تنهایی برای شروع کافیت میکنند..

ابتدا هویه با به برق بزنید و بگذارید خوب داغ شود بعد برد مورد نظر را روی میز کار خود قرار دهید و به حالت ثابت در جلوی خود در آورید یعنی برد روی میز هی به این طرف و اون طرف لیز نخوره چون بسیار موقع لحیم کاری اذیت میشوید توصیه میشود از یک گیره ساده استفاده کنید.قطعات مورد نظر را روی برد بگذارید و اگر دست راست هستید هویه را با دست راست خود بگیرید و سیم لحیم را با دست چپ خود بگیرید و بالعکس .هیچ وقت هویه را با زاویه نود درجه روی محل مورد نظر قرار ندهید. هویه با زاویه 45 درجه نسبت به برد در دست خود قرار دهید و همزمان سیم لحیم را به پایه قطعه نزدیک کنید یعنی نقطعه فرود سیم و نوک هویه در یک نقطه و کنار پایه قطعه باشد اندکی صبر کنید تا سیم ذوب شود و هویه و سیم را از هم جدا کردو دست خود را عقب بکشید. البته سعی کنید این عمل را اگر وارد نیستید چندین بار روی یک برد غیر قابل استفاده انجام دهید تا به خوبی قلقل کار دستتون بیاید . هر چی بیشتر تمرین کنید لحیم کاری حرفه ای و بهتری رو تجربه خواهید کرد.

 

 

کلام اخر

اگر به الکترونیک علاقه دارید حتما قبل از هر چیزی روش صحیح لحیم کاری را به خوبی یاد بگیرید و بعد به سراغ مباحث دیگر روید.برای تهیه تمامی این ابزار میتوانید به بخش فروشگاهی ما مراجعه کنید و با خیالی راحت و قیمتی مناسب آن ها را تهیه کرده و در سریع زمان به دست شما میرسانیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *