الکترونیک, قطعات الکترونیکی

رله جامد (SSR) چیست:(انواع +کاربرد رله جامد )

رله جامد چیست-ای سی بِست

رله جامد یا SSR چیست : بی شک اگر در فضای الکترونیک فعالیت داشته باشید با آن برخورد خواهید کرد.که میخواهیم امروز درباره این رله و انواع و کاربرد آن مقداری صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

 

سر و صدا ایجاد شده از رله گاهی میتوان اذیت کننده باشدتنها با یک رله SSR میتوان این صدا را حذف کرد.

 

رله SSR چیست:

رله SSR یک عنصر نیمه هادی می باشد.SSR مخفف کلمه solid state relay به معنای رله جامد است.در واقع میتوان گفت یک کلید الکترونیکی است که عملکردی شبیه رله الکترومکانیکی دارد.با این تفاوت که هیچ عنصری در آن وجود ندارد و دارای طول عمر بالایی میباشد.در واقع با این رله ها میتوان با سینگال های کوچک ولتاژ یا جریان های بزرگ را کنترل کرد.رله های جامد الکترونیکی در سیستم هایی که نیاز به سوئیچ ON/ OFF  دارند و همچنین در مدیریت سیگنال های نور ،کنترل جریان و مقاومت در مدار کاربرد دارند.رله های جامد در مقایسه با رله های الکترو مکانیکی سرعت تعویض بسیار بالایی دارند.

در این رله ها بجای حرکت فیزیکی در قطعه به منظور برقراری ارتباط در مدار از نورهای اینفرارد و یا ال ای دی استفاده میشود.

 

نحوه عمکلرد رله SSR چگونه است:

رله های SSR نمونه جدیدی از کنتاکتور که در اتوماسیون صنعتی بار های مقاومت و سلف روی موتور کاربرد دارد.این رله جریان برق المنت را جوری تنظیم میکند تا به درجه حرارت مطلوب  برسد.و همچینین در کنترل درجه حرارات کاربرد دارد.از رله SSR برای کنترل حرارت با خروجی پالس کنترل PID استفاده میشود.

انواع رله های SSR

  • رله Zero switching
  • رله Instant-on
  • Peak switching
  • Analog switching

 

 1)رله ZERO SWITCHING

این رله رایج ترین رله جامد  SSR بشمار میرود.این رله زمانی جریان خروجی را فعال میکند که ولتاژ در مدار اعمال شده باشد.از طرفی جریان زمانی قطع میشود.که ولتاژ کنترل قطع شده          باشد.

 

  2)رله INSTANT-ON

در این نوع رله خروجی سیستم به محض دریافت و فعال سازی ورودی فعال شده به همین دلیل از این رله در مدار هایی که به دقت بالا نیاز دارند استفاده میشود.

 

  3) رله PEAK SWITCHING

در این رله ها زمانی فرمان خروجی را صادر میکند که ولتاژ خروجی فعال و جریان به بالاترین حد خود رسیده باشد.

 

   4)ANALOG SWITCHING

در این رله های برخلاف سه نمونه قبلی هیچ ولتاژ خروجی مشخصی تعیین نشده است.این رله ها به صورت خطی با ولتاژ و جریان در ارتباط هستند.در واقع میزان ورودی و کیفیت

خروجی را کنترل میکند.

 

ما سعی کردیم دربار اینکه  رله جامد یا همان SSR چیست و چه کاربردی دارد به صورت مختصر و مفید برای شما معرفی کنیم.امیدواریم مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *