الکترونیک, قطعات الکترونیکی

ترانزیستور BJT چیست: [کاربرد بی جی تی در الکترونیک]

ترانزیستور bjt چیست

ترانزیستور BJT : قطعا ترانزیستور بعنوان یک قطعه جدا ناپذیر در هر مدار الکترونیکی است که بعنوان قلب تپنده مدار از آن یاد میشود که وظیفه اصلی آن تثبیت و کنترل جریان ، ولتاژ و سیگنال هاست خود ترانزیستور نیز دارای نمونه های متفاوت است که بنابر شرایط طراح مدار میتواند یکی از این نمونه را در طراحی خود استفاده کند یک نمونه پرکاربرد این ترانزیستور ها نوع BJT (بی جی تی ) است که امروز میخواهیم به معرفی کامل و عملکرد این قطعه در مدار بپردازیم .

 

ترانزیستور BJT چیست

اگر دو دیود سیگنال مجزا را به صورت پشت به پشت بهم وصل کنیم 2 پیوند PN سری خواهیم داشت که ترمینال P یا N آنها باهم مشترک است که ترکیب این دیود با یک دیگر منجر به ساخت دو پیوندی سه لایه خواهد شد که اساس یک ترانزیستور دو قطبی یا BJT را تشکیل میدهند.

ترانزیستور های BJT در دو نوع PNP و NPN وجود دارد.

در حالت NPN حامل های جریان الکترون ها هستند و در حالت PNP حامل جریان حفره ها هستند.

 

پایه های ترانزیستور BJT

معمولا این نوع ترانزیستور ها دارای سه پایه اصلی بنام ، امیتر [E] ، بیس [BASE] ، کلکتور [C] میباشند. جریان همیشه در دو پایه امیتر و کلکتور در حال گذر است و توسط پایه بیس این جریان کنترل می شود.

 

کاربرد ترانزیستور BJT چیست

کاربرد اصلی بی جی تی ها تقویت جریان است از بی جی تی ها بعنوان سوییچ و تقویت کننده در طیف گسترد ه ای از وسایل و تجهیزات الکترونیکی مانند تلفن همراه ، وسایل برقی خانه ، فرستنده های مخابراتی ، تلویزیون و…. استفاده می گردد.همچنین از این قطعه بعنوان یکسو کننده ، فیلتر کننده ، رکتیفایر نیز استفاده میشود.

پایه مشترک در ترانزیستور

در ترانزیستور ها همیشه سینگال از دو پایه ورودی  و از دو پایه خروجی دارد که یکی از پایه ها بین ورودی و خروجی مشترک است.

 

ناحیه کاری ترانزیستور ها

ناحیه فعال :اگر ولتاژ بیس را افزایش دهیم از ناحیه قطع بیرون امده و وارد فاز فعال میشود.

ناحیه قطع : در این فاز عملا هیچگونه فعالتی انجام نمیشود.

ناحیه اشباع : اگر ولتاژ را باز بیش از حد در بیس افزایش دهیم به فازی میرسیم که با افزایش جریان ورودی در بیس افزایش جریان بین کلکتور و امیتر نداریم که یک حالت اشباع میرسیم.اگر این جریان باز هم افزایش یابد باعث سوختن ترانزیستور می شود.

 

نام گذاری ولتاژ ترانزیستور ها

VBE : ولتاژی که بین پایه های بیس و امیتر قرار دارد.

VCB: ولتاژی که بین پایه های کلکتور و بیس قرار دارد.

VCE : ولتاژی که بین کلکتور و امیتر وصل میشود.

VCC: ولتاژ تغذیه کلکتور

VBB : ولتاژی که بیس را تامین میکند.

 

نحوه قرار گیری ترانزیستور در مدار

همانطور که میدانید ترانزیستور دارای سه پایه است که سه راه برای اتصال وجود دارد که همیشه یک پایه بین سیگنال خروجی و ورودی مشترک است.

  1. اتصال کلکتور مشترک : تقویت جریان رخ می دهد ولی تقویت ولتاژ نداریم.
  2. اتصال بیس مشترک :تقویت ولتاژ داریم ولی تقویت جریان نداریم .
  3. اتصال امیتر مشترک:تقویت ولتاژ و جریان هر دو را باهم داریم.

نحوه پیدا کردن ترانزیستور مورد نظر

گاهی پیش میاد داخل مدار شما یک ترانزیستور آسیب دیده باشد و در صدد تعمیر وتعویض آن باشد ایا میشود به فروشنده گفت به بنده یک ترانزیستور بدهید؟ خیر اولین پاسخی که با آن روبه رو خواهید شد اینه که شماره قطعه چیه هست. کافیست روی بدنه ترانزیستور عدد نوشته شده  یا به اصطلاح( پارت نامبر) را حتما همراه داشته باشید تا بتوانید به محصول خود به راحتی دست پیدا کنید.

 

خرید اینترنتی ترانزیستور BJT ( بی جی تی )

برای خرید انواع ترانزیستور کافیست به قسمت فروشگاهی آی سی بِست سر بزنید و در قسمت  جستجو شماره ترانزیستور خود را جستجو کنید تا به محصول خود دست پیدا کنید و تمامی اطلاعات فنی و مشخصات + دیتا شیت برای شما آنجا قرار داده شده است که با خیالی راحت یک خرید مطمعن داشته باشید.تا در سریع ترین زمان به دست شما برسد.

 

کلام آخر : ترانزیستور BJT چیست ؟ ما به صورت مختصر و مفید به شرح این قطعه پرکاربرد پرداختیم تا آشنایی بیشتری با کارکرد ترانزیستور های BJT داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *