اطلاعات الکترونیکی, الکترونیک

برد PCB ، مدار چاپی یا برد الکترونیکی چیست +[ انواع آن ]

برد PCB (مدار چاپی ) چیست

برد PCB ( مدار چاپی ) چیست  برد های الکترونیکی میتوان گفت پایه تمام وسایل برقی و الکترونیکی موجود در اطراف ما هستند عملا نبود و خرابی این بورد ها باعث خرابی و ساخته نشدن وسایل می شوند ، امروز میخوایم در باره این برد ها انواع آن در مدار برای شما توضیح بدهیم اگر علاقه مند به این موضوع هستید حتما تا انتهای مطلب  همراه ما باشید.

 

برد PCB چیست

برد مدار چاپی یا PCB یک برد چند لایه مسی غیر رسانا است.که قطعات الکترونیکی مانند دیود ، مقاومت ، آی سی ، ترانزیستور و… روی آن قرار می گیرد و به واسطه پایه های قطعات از طریق روی برد بدون سیم کشی و خطوط مسی به یکدیگر متصل میشود این امر باعث عدم پیچیدگی و کوچک شدن حجم برد PCB می شود ، زیرا در قدیم برای اتصال از سیم کشی روی برد استفاده میکردنند که این امر باعث پیچیدگی و عدم اطمینان به بورد یا بهتر بگوییم خطر ناک بودن بورد میشد.

زیرا ممکن بود باعث اتصالی و حتی آتش گرفتن کل برد شود.این برد ها در تمامی وسایل الکترونیکی اطراف ما به راحتی قابل مشاهده هستند اگر یک موبایل را باز کنید خواهید دید که کلی قطعات ریز روی یک برد یا چندین برد متصل شده اند و در بقیه وسایل نیز به همین گونه است.

 

انواع برد های PCB

برد های PCB خود به چند دسته و مدل های متفاوت تقسیم می شوند که میتوان به :

  • تک لایه
  • دو لایه
  • چند لایه
  • جامد سخت
  • منعطف سخت
  • انعطاف پذیر

 

برد PCB تک لایه

از این نمونه بعنوان برد های یک رو نیز یاد می شوند. برد یک یا تک لایه از پرکاربرد ترین و مقرون به صرفه ترین نمونه برد ها میباشد، که ساختار خود برد یک لایه از چند لایه متفاوت است که لایه زیرین متریال اولیه برد ، لایه روی متریال از مس برای رسانا شدن ، لایه لحیم کاری شده برای حفاظت از برد در برابر اکسایش و یک لایه ابریشمی لایه رویین برای قرار گیری قطعات می باشد.

در رادیو ها ، اسپیکر ها و.. این نمونه برد بسیار استفاده میشود. یا به زبان ساده تمامی قطعات روی یک طرف برد مونتاژ می شود.

برد PCB ( مدار چاپی ) چیست برد PCB  دو لایه

این برد نیز برد دو طرفه گفته میشود که یعنی قطعات در دو طرف برد مونتاژ میشوند و ارتباط بین لایه از طریق سوراخ هایی بنام (ویا) می باشد.ساختار دقیق شبیه برد یک لایه است ولی در دو طرف این کار انجام می گیرد.

از مزایای این نمونه برد میتوان به کوچک شدن برد اشاره کرد که در بعضی از وسایل کوچک بودن  بسیار قابل اهمیت است باید از برد های دو لایه استفاده کنند تا جای زیادی در بدنه نگیرد .معمولا در مبدل ها و سیستم های UPS استفاده میشود .

برد PCB ( مدار چاپی ) چیست

برد PCB چند لایه

این برد های را نیز به عنوان مولتی لایر نیز شناخته میشود این نمونه حداقل دارای سه لایه رسانای مسی است ،لایه بر روی یک هسته عایق و در دمای بالای و فشار  چسبانده می شوندتا در برابر گرما قطعات آسیب نمی بینند طراحی این نمونه برد ها پیچیده و و نیاز به دستگاه های پیشرفته داد و  برای دستگاه هایی که فضا کم است استفاد میشود و عمده کاربرد این نمونه برد های چند لایه در ماهواره های فضایی ، دستگاه های پزشکی میباشد.

برد PCB ( مدار چاپی ) چیست برد PCB قابل انعطاف

این نوع از مواد پلاستیکی انعطاف پذیر مانند پلی مید شاخته شده اند و طراحی آن ها دارای پیچیدگی زیادی است و در ساخت ال سی دی ها ، تلویزیون های جدید ، نمایشگر های اتومبیل ، تلفن و… استفاده میشود .

برد PCB ( مدار چاپی ) چیست برد PCB جامد -سخت

این نوع برد از مواد جامد سخت تشکیل شده است و قابل انعطاف نیست و عمر بالاتری نسبت به برد های قابل انعطاف دارد.و بعد از طراحی شکل آن ها تغییر نیمکند و خم نمیشوند و کاربرد آن در کامپیوتر ها CPU ، RAM استفاده میشود.

 

برد PCB منعطف – سخت

این نمونه ترکیب برد قابل انعطاف و برد جامد است که باعث ساخت این نوع می شود.که از لایه هایی قابل انعطاف که روی هر لایه برد جامد سخت متصل شده است.که در دوربین ها و اتومبیل ها کاربرد دارند.

 

بیشتر بخوانید —–> صفر تا صد ابزار مونتاژ کاری

 

مزایا استفاده از برد PCB

  • خطا ساخت به پایین ترین حد خود می رسد
  • سرعت تولید بالا میرود
  • ایمنی بالا
  • کوچک تر شدن مدار و در نتیجه سبک تر شدن وسیله
  • نویز کمتر و عملکرد بهتر

 

ضخامت برد PCB چقدر است

این برد ها دارای ضخامت های متفاوتی است که معمولا بین 0.2 الی 3.2 با توجه به طراحی و عملکرد آن ساخته میشوند.

 

رنگ سبز برد مدار چاپی برای چیست

در واقع این رنگ سبز پوشش بیرونی برد است به لایه محافظ یا سولدر معروف است که رزین سخت و ماده رنگین است برای افزایش مقاومت برد و بالا رفتن کیفیت است ، هدف از سولدر برای محافظت از مسیر خطوط روی برد در برابر گرد و غبار ، رطوبت و کنترل پروسه لحیم کاری است.

 

جمع بندی : برد های PCB باعث شده است که در طراحی انواع لوازم الکترونیکی دست ما باز تر شوند و اندازه و وزن وسایل کاهش پیدا کرده است علاوه بر آن  افزایش سرعت تولید و کاهش هزینه در برخی از موارد در بر داشته .

امیداروم توانسته باشیم شما را با مفهوم برد PCB چیست و انواع آن به خوبی آشنا کرده باشیم اگر به الکترونیک علاقه دارید بقیه مطالب رو از دست ندهید.برد PCB ( مدار چاپی ) چیست 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *