اطلاعات الکترونیکی, الکترونیک

امپلی فایر ( تقویت کننده صدا ) چیست و چه کاربردی دارد:

امپلی فایر چیست

امپلی فایر ( تقویت کننده صوتی ) چیست :قطعات سوالی هست که ذهن برخی ها رو به خود مشغول کرده است که اصلا چی هست؟ و در سیستم های صوتی این قطعه چه کاربردی دارد؟ و چرا باید حتما سر راه ورودی تمام بلندگو های آمپلی وجود داشته باشد ؟ توان آمپلی فایر ؟ اهم آمپلی فایر ؟ برای پاسخ به همه این سوال ها این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

 

امپلی فایر چیست 

آمپلی فایر ( تقویت کننده صوت ) وسیله و یا قطعه ای است که خروجی صدا سیستم شما را با کیفیت تر می کند.یعنی آمپلی سینگال های ضعیف صوتی را دریافت و سیگنال خروجی با کیفیت تری را به بلندگو ها و در نتیجه خروجی بهتر صدا را خواهید داشت . آمپلی ها یک مدل نیست که به فرض شما بگویید من برای سیستم خودم یک آمپلی فایر میخوام خیر باید بر اساس توان مورد نظر آن را تهیه کنید که در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

 

نحوه کار آمپلی فایر به چه صورت است

یک سیستم صوتی به تنهایی قادر به پخش صدا نمیباشد ابتدا صدا به تقویت کننده ها یا آمپلی فرستاده میشود و طی فرآیندی این صدا تقویت شده ودر نتیحه این خروجی به بلندگو داده میشود و صدای پخش شده توسط بلندگو به گوش شما خواهد رسید . و خیلی این مورد برای شما پیش آمده که در یک مکان عمومی صدای بعضی از بلند گو ها ضغیف و بی کیفیت است که این نشان از کم توان بودن یا خراب شدن آمپلی بلندگو میباشد.

 

انواع آمپلی فایر ( تقویت کننده ها )

این تقویت کننده ها را برا اساس چند معیار دسته بندی میشوند.
تعداد کانال آمپلی فایر

آمپلی فایر ها خود دارای ورودی و خروجی هستند که به چند دسته تقسیم میشوند :

  1. تک کاناله : نسل قدیمی و معمولی امپلی میباشد که بیشتر برای سیستم ها خانگی و معمولی کاربرد دارند.در این نمونه صدا ها تماما ترکیب شده و از یک کانال خارج میشوند.
  2. دو کاناله ( استریو ) : دارای دو کانال خروجی برا صدا هستند.برای ساپورت کردن یک جفت باند بسیار مناسب است.
  3. سه کاناله : از ترکیب تک کانال با دو کاناله ساخته شد است
  4. چهار کاناله : برای ساپورت از یک جفت باند و یک ساب ووفر میتوان استفاده کرد.
  5. پنج کاناله : از ترکیب دو عدد دو کاناله و یک تک کاناله تشکیل شده است .
  6. شش کاناله : از ترکیب سه امپلی فایر استریو ( دو کاناله ) ساخته شده است.

 

انواع کلاس آمپلی فایر

تقویت کننده ها نیز دارای کلاس بندی هستند

  1. کلاس A : کلاسی ساده با کارکردی محدود
  2. کلاس B : برای حل مشکلات کلاس A استفاده میشود از پرکاربرد ترین نمونه این امپلی فایر ها میتوان به آی سی آمپلی TDA8560Q اشاره کرد.
  3. کلاس AB : متداول ترین نوع آمپلی فایر مورد استفاده
  4. کلاس C : کارایی بالایی دارد ولی نوع خروجی به صورت خطی نمی باشد.
  5. کلاس D : این نوع تقویت کننده از نوع غیر خطی و از نوع PWM میباشند.
  6. کلاس F
  7. کلاس G : از این نوع برای تقویت کلاس AB استفاده میشود.
  8. کلاس T : از نوع تقویت کننده های دیجیتالی  میباشد.
  9. کلاس S : یک تقویت کننده سویچینگ غیر خطی

 

انواع امپلی فایر برا اساس توان
  1. تقویت کننده پر قدرت : برای تقویت صوت بالاتر از حد میانه
  2. تقویت کننده قدرت : برای تقویت سینگال های متوسط
  3. تقویت کننده ضغیف
  4. میکرو 
  5. فایر اولترا : سینگال های ضعیف را تقویت میکنند.

 

اهم آمپلی فایر چیست

خروجی صدای تقویت شده توسط امپلی فایر توسط میزان مقاومت یا امپداس محاسبه میشود که با علامت اهم نمایش داده میشود.و خیلی مهم است که خروجی بلندگو با میزان مقاومت امپلی یکسان باشد یعنی یک آمپلی فایر 3 اهم باید به یک بلندگو 3 اهمی متصل شود.

خرید ماژول ام پی تری پلیر -آی سی بِستیکی از موضوعاتی که بسیار سوال میشود در رابطه با راه اندازی ماژول های ام پی تر پلیر است که ایا میتوان این ماژول های رو پنلی پلیر رو مستقیم به بلندگو وصل کرد ؟ در جواب این سوال  باید به شما عرض کنم خیر و قطعا باعث سوختن ماژول میشود . گاها مشاهده شده است بعد از اتصال به بلندگو ماژول کار کرده و حتی صدای خروجی هم داشته ولی بعد از چند دقیقه سوخته این امر به دلیل وجود امپلی فایر بین بلندگو و ماژول MP3 است.

برای این ماژول ها اگر میخواهید به سیستم خودروی خود وصل کنید و آن را بلوتوثی و فلش خور کنید حتما باید به آمپلی سیستم قبلی خود متصل کنید و یا سر راه آن امپلی قرار دهید در غیر این صورت میسوزد. برای خرید این محصول هم میتوانید در بخش فروشگاهی آی سی بِست آن را با مناسب ترین قیمت تهیه کنید.

 

 

جمع بندی : حتما باید به این موضوع توجه داشه باشید سیستم صوتی به صورت ساده قادر به پخش صدا نمیباشد و یا اتصال مستقیم آن به بلندگو باعث خروج صدای بی کیفیت میشود مگر در مواردی از آمپلی فایر استفاده کرده باشید. پس حتما با توجه به نوع سیستم و قدرت آن یک تقویت کننده مناسب انتخاب کنید و در صورت عدم دانش به فرد متخصص این کار مراجعه کنید.امیدواریم شما را با موضوع امپلی فایر چیست به خوبی آشنا کرده باشیم.

 

 

2 دیدگاه در “امپلی فایر ( تقویت کننده صدا ) چیست و چه کاربردی دارد:

  1. سعادت الاه حسین پور گفت:

    برای تقویت صدای ام پی تری پلیر از چه امپلی باید استفاده کنم آیا فروشگاه موجود دارید محبت کنید مع فی کنید بهم تا خرید کنم ..میخوام روی باند خانگی نصب کنم همونطور که توضیح دادید احتمال سوختن هست بدوم آمپ…تشکر میکنم از سایت خوب شما وراهنمایی که میکنید

    1. shoaeiadmin گفت:

      پاسخ : سلام ، دوست عزیز شما بستگی به میزان صدایی میخواید باید امپلی را انتخاب کنید ، اگر داخل فروشگاه کلمه آمپلی فایر یا ماژول امپلی فایر رو سرچ کنید تمام گزینه ها با مشخصات کامل برای شما نمایش داده میشود ، امپلی ۱۰ وات یک آمپلی معمولی و استاندارد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *