اطلاعات الکترونیکی, الکترونیک

ابر خازن چیست و چه تفاوتی با خازن معمولی دارد

ابر خازن چیست

ابر خازن چیست ددر دنیای برق و الکترونیک بیشتر الکترونیک بعد از مقاومت ها خازن ها پرکاربرد ترین قطعات و بخش جداناپذیر این صنعت تلقی میشود .خازن ها به واسطه ذخیره انرژی و کاربرد های دیگر و همچنین قیمت مناسب خود بسیار تا بسیار در تمامی وسایل برقی کاربرد دارند . ولی ممکن است شما واژه ای بنام ابر خازن یا خازن دو لایه  بشنوید اصلا چرا میگویند ابر خازن و تفاوت آن با خازن های معمولی در چیه ؟ چه معایب و مزایایی دارد ؟ کاربرد ابر خازن چیست ؟ و ایا میتوان ابر خازن را جایگزین یک خازن معمولی در دستگاه کرد؟ تمامی پاسخ این سوالات در ادامه این مطلب به شما پاسخ خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

 

ابر خازن چیست

ابر خازن یک خازن است که نسبت به خازن های معمولی ظرفیت بیشتری دارد اما با حد ولتاژ کمتر ، که 10 تا 100  انرژی بیشتری را نسبت به خازن های الکترولیتی در خود ذخیره کرده و خیلی سریع تر از باتری شارژ را دریافت کرد و بیشتر از باتری های قابل شارژ چرخه شارژ و دشارژ را تحمل میکنند.

صفحات در این نمونه خازن بزرگتر و فاصله ی بین آن کمتر است ، جنس صفحات که با یک ماده خاص مانند پودر ذغال فعال پوشش داده شده است .که این پوشش فضای بیشتر را برای ذخیره انرژی میدهد.

ابر خازن چیست تفاوت خازن و ابر خازن

خازن های معمولی معمولا انرزی کمی را در خود ذخیره میکنند که شامل میکرو فاراد ، نانو فاراد ، پیکو فاراد میباشد در حالی که ابر خازن میتواند میلیون ها بار در خود انرژی ذخیره کنند .علاوه برا آن ابر خازن ها دارای قدرت تارکم بالایی هستند یعنی میتوانند انرژی را خیلی سریع آزاد کنند. و گزینه ی مناسبی برای ذخیره و رها سازی انرژی با مقادیر زیاد وسرعت بالا هستند.

ابر خازن ها مفاومت داخلی بسیار کم نزدیک به صفر دارند که بدون مصرف انرژی زیاد ، انرژی زیادی را ذخیره و رها میکنند.

از دیگر تفاوت ابر خازن ها میتوان به طول عمر نامحدود آن اشاهر کرد که میتواند میلیون ها بار شارژ و دشارژ شوند و این فرایند در دمای کم به خوبی انجام می شود.

 

کاربرد ابر خازن

به زبان ساده اگر میخواهید مقدار انرژی زیادی را در یک بازه زمانی خیلی کوتاه ذخیره و آن را سریعا تخلیه کنید بهترین گزینه ابر خازن است .که ابر خازن جایگزین مناسبی برای ذخیره انرزی در دراز مدت مانند باتری نیست ، برای زمانی که تامین برق مورد نیاز در یک مدت کوتاه به شارژ سریع نیاز باشد ، ابر خازن گزینه بسیار مناسبی است که هم از لحاظ اقتصادی به صرفه و کاربردی است .

به طور مثال در ناسا در فضا پیما در بعضی از وسایا بجای باتری از این ابر خازن ها استفاده میشود.زیرا فضا نوردان نمیتواند ساعت ها منظر شارژ باتری وسایل خود بماند این ابر خازن ها در طول چند دقیقه و ثانیه شارژ شده و برق وسیله را سریع فراهم میکنند.

یکی از رایج ترین کاربرد های ابر خازن ها در توربین های بادی هستند که برای صاف کردن ولتاژ تولید شده در توربین ها استفاده میشود به این دلیل بتوانید در زمانی کوتاه انرژی بسیار زیادی را ذخیره و در کسری از زمان آن را تخلیه کند.

راه اندازی ژنراتور پشتیان هنگام قطع برق تا زمان قطع و وصل شدن برق به حالت پایدار برسد برق را تامین میکند که از کاربرد های دیگر ابر خازن هاست .

 

بیشتر بخوانید ———> 4 روش برای تست خازن ( کلیک کنید )

مزایا استفاده از ابر خازن ها

  • از باتری ها کار آمد تر هستند
  • مانند باتری ها نیاز به نگه داری و تعمیر ندارند.
  • به سادگی ظرف چند ثانیه شارژ می شوند.
  • نیاز به دار تشخیص شارژ کامل ندارند.
  • توان بالایی دارند
  • در ساختار خود از مواد و فلزان سمی بهره نگرفته اند و یکبار مصرف میباشند
  • عمر بسیار طولانی و نامحدود تقریبا یک میلیون بار چرخه شارژ و دشارژ

 

معایب استفاده از ابر خازن ها

  • ولتاژ کمی دارند و برای ولتاژ بالا تر باید به صورت سری بهم متصل شوند.
  • هنگام دشارژ ، ولتاژ به صورت خطی کاهش میابد. که باعث عدم استفاده کامل از طیف انرژی میشود.
  • قیمت بالا به ازای هر وات

 

جمع بندی : ابر خازن ها گزینه مناسبی برای ذخیره انرژی های بالا و رها سازی سریع میباشد که میتوانید رد کسری از ثانیه انرژی بالایی را ذخیره و رها کند البنه به دلیل عدم ولتاژ بالا برای استفاده در ولتاژ های بالا باید به صورت سری آن ها را متصل کنید. ما سعی کردیم که شما را در این مقاله با مفهوم ابر خازن چیست و کاربرد آن شما را آشنا کنیم. ممنون میشیم مثل همیشه سوالات و نظراتت خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *