آموزش تعمیرات الکترونیک, الکترونیک

آموزش تعمیر کنترل و سرویس آن در خانه

آموزش تعمیرات کنترل تلویزیون

آیا تا به حال ریموت یا کنترل تلویزیون شما خراب شده است؟ و به فکر تعمیر آن افتاده اید؟ ما به شما آموزش میدهیم که با ساده ترین وسایل و راحت ترین روش تا 90 درصد بتوانید مشکل ریموت کنترل تلویزیون خود را تعمیر کنید.

 

1)اولین و ساده ترین روش (تعویض باتری)

اولین کاری که باید برای حل این مشکل کرد تعویض باتری های کنترل است که در 60درصد مواقع باعث میشود که کنترل درست شود و حتی نیاز به باز کردن ان هم نداشته باشید.که اکثر کنترل ها امروز از باتری نیم قلمی استفاده میشود که می توانید از هر کجا و یا فروشگاه ما آن را تهیه کنید.

2)جابه جا کردن باتری ها

جابه جا کردن باتری یک روش سنتی میباشد که گاهی اوقات جواب میدهد ولی این روش موقتی است و باز ممکن است خرابی ایجاد شود.بدینگونه که باید ابتدا باتری را از داخل کنترل در اورده و کلید پاور را بزنید و بعد از گدشت چند ثانیه باتری ها داخل بگذاریدو استفاده کنید.

3)بررسی سنسور مادون قرمز

کار سنسور مادون قرمز که معمولا در قسمت جلویی ریموت کنترل ها قرار دارد وظیفه ارسال امواج به گیرنده تلویزیون را دارد و باعث روشن شدن تلویزیون میشود به طور ساده این مادون با تلویزیون رابطه گیرنده و فرستنده را ایجاد میکند که باعث خاموش روشن شدن و تعویض کانال ها میشود.برای تست سالم بودن سنسور مادون قرمز کافیست دوربین تلفن همراه خود را روشن کنیدو جلوی کنترل را جلوی دوربین بگیرید و با فشار دادن دکمه های تلویزیون باید در داخل تصویر از دوربین قطع و وصل شدن سنسور رو ببیند در غیر این صورت اگر باتری ها سالم و دکمه ها ایراد نداشته باشند به احتمال قوی مشکل زا سنسور است که باید آن را تعویض کنید. برای تعویض سنسور هم خودتان اگه با لحیم کاری آشنایی دارید آن را تعویض و یا در غیر این صورت آن را به یک متخصص بسپارید.

4)تمیز کردن و یا تعویض صفحه کلید ریموت کنترل

گاهی اوقات به علت کثیفی صفحه کلید باعث میشود که تعویض کانال به خوبی انجام نگیرید.این کثیفی به علت گرد خاک موجود در فضا،استفاده مداوم از ریموت کنترل و چربی موجود روی سطح پوست دست میباشد.که به مرور زمان از بغل کلید ها وارد کنترل شده و بین پد و مدار قرار گرفته که باعث اختلال و عدم کارکرد آن میشود.برای حل این مشکل ایتدا با یک کارتی شبیه کارت اعتباری و یا هر کارتی که سفت میباشد آن را داخل شیار های بغل کنترل کرده و اقدام به باز کردن بدنه کنید که فوق العاده کار اسانی است ولی مراقب باشید زیاد فشار وارد نکنید که باعث شکسته شدن بدنه شود.و بعد از آن پد را به راحتی جدا کرده آن را با اب خالی وحتی صابون به خوبی بشورید  بگذارید کاملا خشک خشک شود و سپس به سراغ برد اصلی روید سعی کنید ان را نیز تمیز کنید یا از (اسپری هوای خشک) مخصوص استفاده کنید و یا دستمالی را آغشته به الکل کرده و برد را به خوبی تمیز کنید دقت کنید که هیچ گونه قطره الکی بین قطعات باقی نماند و ان را کاملا خشک کنید در صورت عدم خشک شدن صحیح ممکن است بین قطعات و پایه قطعات اتصالی رخ دهد.و در آخر کار پد را سر جای خود قرار داده و بدنه را ببنید.که رد 90 درصد موارد با این کار کنترل درست شده و به خوبی قبل کار میکند.

5)تعمیر دکمه کنترل

گاهی پیش میاد که دکمه با مدار یا همان رسانی ندارد و حتی با تمیز کردن این مشکل برطرف نمی شود در این مواقع باید از یک تکه فویل استفاده کنید بگونه ای که فویل را به اندازه همان دکمه برش داده و قشنگ زیر همان دکمه بگذارید و سپس از محکم بودن آن مطمعن شوید که این امر باعث میشود اگه قطعی و رسانی بین دکمه و مدار نباشد نیز حل شود.

این 5 مورد برای تعمیر ریموت کنترل تلویزیون خود در خانه کافیست و در اکثر مواقع با انجام این موارد مشکل حل میشود.اگر باز کنترل دچار مشکل بود توصیه میشود که به یک متخصص آن را نشان داده زیرا ممکن است خرابی از برد و قطعات روی برد باشد که نیاز به تعویض داشته باشد.اگر خودتان اطلاعات فنی کافی از تحلیل مدار و آشانی اولیه با لحیم کاری دارید میتوانید آن را نیز تعمیر کنید.

در این نوشته سعی کردیم ساده ترین و مهم ترین روش های آموزش تعمیر کنترل تلویزیون  به شما آموزش بدیم تا در خانه با کمترین وسایل و حداقل هزینه مشکل خرابی ریموت کنترل خود را حل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *