ابزار الکترونیکی, الکترونیک

آموزش آسان کار با انواع مولتی متر

آموزش آسان کار با مولتی متر -فروشگاه آی سی بِست

آموزش آسان کار با انواع مولتی متر و استفاده از آن برای تست قطعات الکترونیکی 

مولتی متر مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

مولتی متر یک ابزاردقیق برای سنج در الکترونیک است این ابزار برای سنجش مقدار ولتاژ مستقیم ،غیر مستقیم،تست دیود،تست خازن،تست مقاومت،تست بوق و…. استفاده میگردد این ایزار یکی از پر کاربرد ترین ابزار یک تعمیر کاراست که قطعا برای کار خود حتما باید یکی از آن ها را با خود داشته باشد.برای انتخاب یک مولتی متر مناسب باید به چند نکته مهم دقت کنم اول از اینکه ما این ابزار را برای چه کاری میخواهیم منظور از اینه که ایا برای کار های روزمره خانگی نیاز داریم یابرای تعمیرات حرفه ای و سنگین میخواهیم اگر برای کار های خانگی نیاز دارید توصیه میشود زیاد هزینه بابت این دستگاه نکنید و با یک دستگاه معمولی میتوانید کار خود را راه بیندازید در غیر این صورت مناسب با فعالیتی که بسته به شغل شماس آن را انتخاب کنید.

معمولا یک مولتی متر خوب میتواند جریان ،ولتاژ را به خوبی و با درصد کم خطا نمایش دهد.

 

بهترین مولتی متر های موجودر در بازار

در بازار برند های متفاوت و زیادی موجود است پس انتخاب یک مولتی متر بسیار دشوار میشود حال ما به شما از بهترین برند ها و پر فروش ترین های آن را به شما معرفی میکنیم تا انتخاب برای شما آسان شود.

1) ویکتور VC97

2)هیوکی

3)کیوریتسو

4)DT700D

5)DT830D

6)DT9205َA

7)یونی تی

این برند های از پروفروش ترین مدل های بازار هستند که میتوانید از بین این گزینه یک گزینه را انتخاب کنید.

 

روش کار با مولتی انواع مولتی دیجیتال

برای کار ما مولتی متر نباید هیچ کار سختی را انجان داد بسیار آسان تر از چیزی هست که حتی فکرشم نمیکنید

هر مولتی متر تشکیل شده است از سلکتور ،صفحه نمایش،پرآب،باتری 

سلکتور مولتی متر-فروشگاه آی سی بِست

گرفتن ولتاژ متناوب با مولتی متر

برای استفاده از مولتی متر باید سلکتور را روی حالتی که میخواهیم اندازه بگیریم میگذاریم به طور مثال میخواهیم ولتاژ برق شهری را که داخل پریز خانه است را بسنجیم این ولتاژ بین 210 الی 240 ولت متغیر است که به آن ولتاژ مستقیم میگویند.سلکتور را روی حالت ولتاژ مستقیم قرار میدهیم که علامت آن شبیه V و یک خط متناوب است .و سپس پرآب ها را داخل دستگاه قرار میدهیم پرآب قرمز داخل سوراخی که کنار آن علامت ولتاژ و اهم کشیده است و پرآب آبی را داخل سوراخی که کنار آن COM یا اتصال به زمین است قرار میدهیم . و شروع به گرفتن ولتاژ برق شهری میشویم که روی صفحه نمایش مقدار را میتوانید مشاهده کنید.

 

تست دیود با مولتی متر

برای تست دیود سلکتور را روی حالت تست دیود قرار میدهیم که معمولا با تست بوق یکی است جایگاهشان بعد دو سر دیود را به دو پراب وصل میکنیم باید از یک سمت دیود راه بدهد و یک سمت ندهد یعنی روی صفحه نمایش باید یک مقداری را نشان دهد و هنگامی که جای پراّب ها را تغییر میدهیم روی صفحه نمایش مقداری را نشان ندهد.دیود همانند یک شیر یک طرفه عمل میکند از یک سمت جریان را عبور و از سمت دیگر مانع عبود جریان می شود.

تست مقاومت با مولتی متر

برای تست مقدار اهمی مقاومت سلکتور را روی حالت تست مقاومت قرار داده و دو سر پرآب را به دو سر مقاومت وصل میکنیم که باید عدد نمایش داده شده روی صفحه نمایش با مقدار رنگی مقاومت یکسان باشد حال بعضی از مولتی متر ها یک درصد خطایی دارند که مقداری بالا و پایین نمایش میدهند که این هیچ اشکالی ندارد خطا به میزان کم موردی ندارد اگه خیلی اختلاف داد حتما باید مولتی متر بررسی شود.

تست فیوز با مولتی متر 

برای تست فیوز با مولتی متر سلکتور را روی حالت بوق یا بیزر قرار میدهیم و سپس رو سر پرآب را به دو سر فیوز میزنیم اگه صدای بوق را شنیدیم متوجه میشویم که فیوز سالم است و در غیر این صورت فیوز سوخته و خراب است.

 

بقیه تست ها نیز به همین صورت است ابتدا سلکتور را روی حالتی که میخواهید قرار بدین و بعد دو سر پرآب را به دو سر قطعه متصل کنید و مقدار آن را روی صفحه نمایش مشاهده کنید.

 

ممنون از شما دوستان عزیز که با همراهی خود به ما انرژی میدهد.

برای خرید مولتی متر با قیمت مناسب میتوانید از سایت مولتی متر خو را با خیالی راحت تهیه کنید کافیست وارد صفحه فروشگاهی شوید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *