اطلاعات الکترونیکی, الکترونیک

آشنایی با انواع باتری + کاربردشان

آشنایی با انواع باتری + کاربردشان

انواع باتری و کاربرد آنها در زندگی روزمره ما چه نقشی دارند و چرا باتری ها این منابع انرژی ارزشمند برای هر دستگاهی ضروری و واجب است .امروز میخواهیم به بررسی انواع باتری های شارزی و غیر شارژی و کاربرد آن ها بپردازیم پ تا انتهای این مطالب با ما همراه باشید.

 

انواع باتری

در زندگی امروزی با پیشرفت تکنولوژی وسایل الکترونیکی به وفور برای تامین انرژی خود با یک منبع انرژی نیاز دارند که باتری این کار پر اهمیت را به عهده گرفته است اگر در اطراف خود نگاه کنید مشاهده خواهید کرد که اکثر وسایل شما با باتری کار میکنند حال این باتری ها بعضی هاشون قابل شارژ و بعضی هاشون غیر قابل شارژ میباشد.وسایلی مانند لبتاپ ،تلفن های همراه ،دوربین ،پاور بانک ها و….اکثر از باتری های قابل شارژ بهره میگیرند.حالا خود این باتری ها مدل های متفاوتی دارند که هر کدام با توجه مشخصات خود باید در جای درست استفاده شود.حال به بررسی تک تک این باتری ها میپردازیم

باتری های غیر قابل شارژ

باتری های غیر قابل شارژ همان طور که از اسمشان مشخص است قابلت استفاده مجدد را ندارند و یک طول عمر مشخص دارند که پس از پایان طول عمر خود باید آن ها را تعویض کرد مانند باتر های ساعت های دیوار و مچی و….

 

1) باتری های لیتیوم ،لیتیم (LITHIUM)

درساختار باتری لیتیوم از حالت فلزی آن استفاده میشود تا به یک چگالی بالا برسد و در تنیجه یک طول عمر طولانی داسته باشد.این باتری ها میتواند در صورت عدم استفاده به مدت پنج سال 97 درصد از ظرفیت خود را ذخیره کنند. در محدوده دمایی محیط کار میکنند.

 

2) باتری های قلیایی یا آلکالاین

این باتری ها نسبت به باتری های روی -کربن بسیار کار آمد تر و بهتر هستند و میتوانند به مدت 5 سال در صورت عدم استفاده 85 درصد از ظرفیت خود را ذخیره کنند.

 

باتری های قابل شارژ

 

آشنایی با انواع باتری + کاربردشان باتری های قابل شارژ ذخیره کننده انرژی الکتریکی هستند که درون خود سلول های الکتروشیمیایی دارند که به این سلول ها ،سلول های ثانویه گفته میشود.زیرا واکنش در آن ها به صورت برگشت پذیر است .

 

1) باتری های لیتیوم – یون (LITHUM-ION)

باتری های لیتیوم – یون چگالی بالایی را فراهم میاورند.این نوع باتری های به دشارژ کامل نیاز ندارند و هر زمان خواستید میتوانید آن ها را شارژ کنیداما بارتی های لیتیوم – یون دارای طول عمر شارژ و دشارژ 300 تا 500 چرخه هستند.ولی اگر زود به زود قبل از خالی شدن باتری آن را شارژ کنید باعث میشود طول عمر باتری پایین بیایدو طول عمر باتری یون-لیتیوم 3 سال میباشد.

 

2)نیکل – کادمیم (NI-CD)

این نوع باتری ها دارای سرعت شارژ بالایی هستند و بیش از هزار بار چرخه شارژ و دشارژ دارد اما این باتری را نباید تا زمان تخلیه شارژ کامل شارژ کرد زیرا طول عمر آن ها کم میشود.

 

3)باتری های هیبرید نیکل -فلز( NIMH )

این باتری ها نسبت به نیکل – کادمیم ظرفیت بالاتری را دارند ولی چرخه شارزؤ و دشارژ پایین تری چیزی حدود بین 300 الی 500 بار دارد.این بارتی های به دشاژر کامل نیاز ندارند و برای یک استفاده طولانی بسیار مناسب است.این بارتی ها اگر چند بار به طور کامل خالی شوند طول عمر آن کم میشود ولی هر چند وقت یکبار بگذارید کامل تخلیه شود.و برای شارژ این باتری ها توصیه میشود از شارژ مخصوص NIMH استفاده شود زیرا جلو شارژ بیش از حد و داغ شدن باتری را میگیرد.

 

4) پلیمر لیتیوم -یون ( Li-Poly)

این باتری ها شبیه به باتری های لیتیوم – یون هستند اختلاف اصلی آن ها در سایز وابعادشان هستند که بسیار نازک تر و سبک میباشدو در برابر نشت بیش از حد مقاومت دارند.البته هزینه تولید این نمونه باتری نسبت به یون لیتیوم بالا تر است و برای وسایل کوچک و قیمتی مانند تلفن همراه استفاده میشود. میتوانید برای شارژ این باتری ها از ماژول شارژ باتری استفاده کنید.

 

5) باتری سرب اسید ( LEAD ACID )

یکی از باتری های رایج قابل شارژ میباشد که برای ذخیره انرژی خورشیدی از این بارتی ها استفاده میشود.این باتری ها جریان زیادی را تولید میکنند و در اتومبیل ها مورد استفاده قرار میگیرند 93 درصد سرب این باتری ها بازیافت و دوباره در ساخت باتری جدید از آن استفاده میشود.

 

مزایا و معایب استفاده از باتری

استفاده از باتری یکسری مزیت هایی دارد که میتوان به :

  1. ظرفیت انرژی خاص : ظرفیت ذخیره انرژی باتری ها نسبت به سوخت فسیلی کمتر و ولی نسبت به موتور های حرارتی موثرتر هستند.
  2. محطی زیست: استفاده از باتری ها آسان ، فاقد تولید گرما بالا و سر و صدای زیاد است.
  3. نصب 
  4. پهنای باند توان 

معایب استفاده از باتری

  1. زمان شارژ : هنگامی که باتری خالی میشود برای شارژ مجدد چند ساعت طول میکشد ولی برای سوخت های این زمان تنها چند دقیقه است .
  2. هزینه : هزینه و وزن باتری های بزرگ برای استفاده در وسایل نقلیه بزرگ بسیار بالا و غیر عملی میباشد.
  3. ذخیره انرژی : ظرفیت ذخیره انرژی در باتری ها در مقایسه با سوخت فسیلی کمتر است.

 

 

کلام آخر : ما سعی کردیم برای شما به طور مختصر و مفید انواع باتری و کاربردشان را به شما معرفی کنید تا با این وسیله پرکاربرد بیشتر و بیشتر آشنا شوید تا با خیالی آسوده تر آن ها در  پروژ های خود بکار بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *