قطعات الکترونیکی

پل دیود چیست : [انواع پل دیود + روش تست ]

پل دیود چیست

پل دیود چیست : در الکترونیک قطعات زیادی وجود دارد که هر کدام به نوبه خود کارکردی مختص خود دارد که اختلال در عملکرد هر یک از قطعات باعث خرابی کل مدار الکترونیکی میشود.امروز قصد داریم که یکی از این قطعات پرکاربرد به اسم پل دیود ، انواع آن و روش هاس تست آن را به شما معرفی کنیم پس اگر علاقه مند به شناخت قطعات الکترونیکی هستید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

 

پل دیود چیست

پل دیود قطعه ای است که از چهار الی 6 عدد دیود معمولی تشکیل شده است و وظیفه اصلی آن یکسو سازی جریان متناوب میباشد یعنی جریان متناوب AC را به جریان مستقیم DC تبدیل میکند.اکثر پل دیود ها با فرکانس 60 الی 50 هرتز طراحی شده اند و میتوان برای جریان های ورودی استفاده کرد.

پل های دیود چهار سر دارند که دو سر آن برای ورودی AC و دو سر دیگر خروجی DC میباشد.پل دیود یک در ورودی خود یک سینوس کامل ار میگیرد ونیم سیکل مثبت آن را عبور میدهد.و نیم سیکل منفی دیگر را به نیم سیکل مثبت تبدیل میکند. به بیان ساده پل دیود از بی نهایت نیم سیکل مثبت تشکبل شده است.

 

انواع پل دیود

پل های دیود به دو دسته اصلی تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند.

این قطعه همانند قطعات دیگر الکترونیکی دارای انواع مختلفی است که از پرکاربردترین آن ها میتوان به :

  1. پل دیود شانه ای
  2. پل دیود مربعی  ( از پر کاربردترین های این مدل میتوان به KBPC-5010 اشاره کرد.
  3. پل دیود گرد 
  4. پل دیود طرح آی سی

 

مزایا استفاده از پل دیود

  • اتلاف انرژی کم ( به دلیل هیچ گونه سیگنال ولتاژی را در روند جریان دهی هدر نمیدهد.)
  • یکسو کننده تمام موج از یکسو کننده نیم موج کارایی بالاتری دارند.
  • ولتاژ خروجی در یکسوکننده تمام موج دارای کیفیت بهتری نسبت به نیم موج ها هستند.

 

پل دیود چیست موارد استفاده و کاربرد پل های دیودی

  • منابع تغذیه
  • داخل توربین های بادی
  • تبدیل ولتاژ های AC بالا به ولتاژ DC پایین
  • داخل شارژ های باتری
  • تامین ولتاژ DC در جوشکاری

از مهم ترین کاربرد پل دیود برای واریاک هایی که خروجی AC دارند.هنگامی که پل دیود در خروجی واریاک ها قرار بگیرند. خروجی DC میدهند که برای منابع تغذیه بسیار مناسب است.

 

پل دیود ایده آل چیست

برای ساخت یک پل دیود ایده آل باید فاکتور موج را به حداقل برسانیم.که برای این امر میتوان از خازن و سلف استفاده کرد.

 

خرید پل دیود KBPC3510 اوجینال با قیمت استثنایی ——>کلیک کنید 

 

تست پل دیود با مولتی متر

تست این قطعه بسیار آسان و نیاز به کم دقت دارد و همانند دیود معمولی آن را باید تست کرد بدینگونه که :

ابندا سلکتور را روی حالت تست دیود قرار دهید. پراب قرمز را به سر منفی دیود متصل کرده و پراب مشکی را به دو سر دیگر A,C متصل کنید ولتاژی که روی صفحه نمایش مشاهده میکنید باید بین 0.5 الی 0.7 ولت باشد.

سپس پراب مشکی را به سر منفی زده و پراب قرمز را به دو سر دیگر A. C متصل کنید که باید حالت بینهایت یا مدار باز نمایش دهد. بدین ترتیب دیود های 1 , 3 سالم هستند.

حال پراب را به سر مثبت پل دیود و زده و پراب مشکی را به دو سر A. C متصل کنید مولتی متر باید حالت بینهایت یا باز را نشان دهد.

حال مشکی را به سر مثبت و پراب قرمز را به دو سر C . A متصل کنید. مولتی متر باید ولتاژی بین 0.5 الی 0.7 را نمایش دهد. بدین ترتیب دیود های 2 و 4 هم نیز سالم هستند.

سپس پراب قرمز را به سر منفی پل دیود و پراب مشکی را به سر مثبت پل دیود متصل کنید که باید عددی بین 1 ایل 1.4 نمایش دهد.و در آخر پراب قرمز به سر مثبت و مشکی به سر منفی متصل کنید که باید حالت باز نمایش دهد.

خرید پل دیود

برای خرید پل دیود شما به راحتی میتوانید انواع پل دیود را در فروشگاه آی سی بِست به تهیه کنید تا در اسرع وقت با کمترین هزینه به سدت شما در سراسر ایران برسد.

 

کلام آخر

اگر شما به قطعات الکترونیکی و صنعت الکترونیکی علاقه دارید باید اول از همه این قطعات  با کاربردشان را به خوبی آشنا شوید ما سعی کریدم در این مطلب شما را با مفهوم پل دیود چیست و چه کاربردی دارد آشنا کنم و همچنین میتوانید با بقیه قطعات در قسمت بلاگ یا آی سی مگ سایت ما بیشتر آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *