ابزار الکترونیکی, الکترونیک

هویه گازی چیست و چه کاربردی دارد

هویه گازی چیست : هویه یکی از پرکاربردترین ابزار مونتاژ هستند که وظیفه آن ذوب کردن قلع و اتصال قطعات روی برد الکترونیکی است ، خود هویه هم انواع متفاوتی دارد که امروز میخواهیم بک یک نمونه جدی هویه بنام هویه گازی بپردازیم که تفاوت این هویه با هویه های موجود در بازار در چیست و چه کاربردی دارد امروز میخواهیم به بررسی این هویه بپردازیم.

 

هویه چیست

هویه یکی از ابزار مهم در صنعت لحیم کاری ومونتاژ است که وظیفه آن اتصال قطعات به برد الکترونیکی است که به واسطه ذوب کردن سیم لحیم این عمل را انجام می دهد.خود هویه از سه قسمت اصلی ، بدنه ، المنت ونوک تشکیل شده است. که معمولا انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل کرده وگرمای را به نوک منتقل میکند. که برق از ظریق سیم به المنت میرسد و المنت انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل کرده ونوک را داغ میکند.

 

انواع هویه رایج در بازار

عموما هویه به دو دسته اصلی :

  • الکتریکی
  • غیر الکتریکی

تقسیم میشوند که خود هر کدام دارای انواع نمونه های متفاوتی است .

 

هویه الکتریکی

این نمونه هویه ها با برق کار میکنند که از رایج ترین نمونه هویه های موجود میباشد ، که دو نمونه : قلمی ، تفنگی تقسیم میشوند.

کافیست دو شاخه ته هویه را به برق بزنید و مدتی صبر کنید تا به خوبی المنت و نوک داغ شود و سپس با آن کار کنید.

 

هویه غیر الکتریکی

این نمونه هویه ها عملا با برق کار نمیکنند و با انرژی های دیگر داغ میشوند. که از رایج ترین آن ها میتوان به هویه های گازی ،  چکشی اشاره کرد.

هویه گازی ارزان

هویه گازی چیست

نمونه از هویه های غیر الکتریکی که با برق کار نمیکنند و منبع انرژی آن ها گاز میباشد. این نمونه هویه مزیت های بسیاری دارند که کار کردن با آن بسیار آسان است .

هویه های گازی از یک مخزن برای شارژ گاز ، المنت و نوک تشکیل شده است . که مخزن را باید با گاز پر کنید دقیق مانند فندک و بعد با چرخاندن قسمت دور هویه که مشخص شده است هویه گازی شروع به کار میکند.

هویه های گازی مزایایی دارد مانند محدودیت دسترسی به برق را ندارید و در هر کجا مانند ارتفاع و فضای باز از آن استفاده کنید.از دیگر ویژگی های هویه گازی میتوان به سبک بودن و استفاده در صنایع ظریف اشاره کرد.

 

هویه گازی نیز خود انواع متفاوتی دارد که یکی از مهم ترین این تفاوت ها به ظرفیت مخزن آن اشاره کرد هر چه مخزن بزرگ تر باشد گاز بیشتر را در خود نگه میدارد و طولانی تر میتوان با آن کار کرد.

 

افزایش طول عمر هویه گازی

یکی از معایب این نمونه از هویه ها میتوان به حساس بودن آن اشاره کرد که باید به خوبی از آن مراقبت کرد ، به طور مثال مراقب باشیم از ارتفاع بالا به پایین پرتاب نشود که باعث ترک روی مخزن شده و نشت گاز پیدا میکند.

 

نوک را مرتب تمیز کنید کلا هر هویه ای استفاده میکنید بعد از اتمام کار نوک را با اسنفج مخصوص تمیزکنید که مانع اکسید شدن نوک فلزی میشود و در ادامه کار دچار اختلال نشوید .

از هویه به طور طولانی استفاده نکنید مانند هویه های دیگر که باعث افزایش دما و داغ شدگی بیش از حد میشود که به المنت به مرور زمان آسیب میرساند.

نوک را قبل از شروع قلع اندود کنیدکه باعث افزایش طول عمر نوک هویه میشود و عملکرد هویه بهتر می شود.

 

خرید هویه گازی

برای خرید هویه گازی میتوانید از بخش فروشگاهی آی سی بِست در قسمت ابزار مونتاژ انواع هویه های گازی ارزان و با کیفیت را مشاهده کنید و مشخصات آن را مطالعه و در صورت تمایل آن را خریداری کنید.

 

جمع بندی : اگر بدنبال یک هویه میگردید که بتوانید در فضای باز یا ارتفاع و یا هر مکان دیگر بدون نگرانی به دسترسی برق کار کنید صد در صد بهترین گزینه برای شما استفاده از هویه گازی است ، که به راحتی با گاز آن را شارژ کنید و فعالیت خود را انجام دهید اگر بدنبال شناخت ابزار الکترونیکی هستید و دوس دارید درباره کاربرد وانواع آن بدانید حتما مطالب سایت را دنبال کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *