الکترونیک, قطعات الکترونیکی

مقاومت الکتریکی چیست و در مدار چه کاربردی دارد

مقاومت الکتریکی چیست

مقاومت الکتریکی چیست :اگر با دنیای الکترونیک و برق سر و کار دارید بدون شک یکی از پرکاربردترین قطعات در این صنایع بخصوص الکترونیک مقاومت است ، مقاومت ها بخش جدا ناپذیری از مدار های الکترونیکی هستند، که در هر برد الکترونیکی شما به راحتی چند نمونه از آن ها را مشاهد خواهید کرد.

در این مقاله میخواهیم با هم به انواع مقاومت ها ، روش اندازه گیری مقاومت و تمام چیز هایی که شما نیاز دارید برای شناخت کامل مقاومت بپردازیم.

 

مقاومت الکتریکی چیست

مقاومت یا به زبان انگلیسی ( RESISTOR ) قطعات پسیو ی هستند یعنی مصرف کننده توان هستند نه تولید کننده توان ، که در مدار ها برای محدود کردن جریان ، تقسیم ولتاژ بکار میروند.مقاومت ها معمولا عناصر دو پایه هستند که در هر مدار به راحتی یافت میشوند ريال قیمت ارزان و در حین حال بسیار پرکاربرد هستند.

به زبان ساده تر بخواهیم بیان کنیم مقاومت دارای دو پایه هست که مقدار جریان ، ولتاژ را به مقاومت وارد میشود و مقدار آن ار کاهش میدهد. ینی در برابر این جریان و ولتاژ مقاومت نشان میدهد و مقدار کمتری را عبور میدهد.

 

واحد مقاومت

مقاومت ها را را حرف R نمایش میدهند و واحد اندازه گیری آن اهم Ω میباشد.

مشخصات مقاومت های الکتریکی

هر مقاومت مانند قطعات الکترونیکی دیگر دارای مشخصات خاص خودشان هستند که هنگام خرید یا استفاده در مدار باید این 3 مشخصه را به خوبی بلد باشیم

 

1 ) مقدار اهم

هر مقاومت دارای یک اهم یا همان مقدار خاص است که رنج بسیار گسترده ای دارد هر چه میزان اهم بالا تر رود مقاومت در برابر جریان و ولتاژ بیشتر شده و جریان و ولتاژ کمتری را از خود عبور میدهد.

 

2 ) توان مقاومت

مقاومت ها در برابر جریان به نوعی ایستادگی میکنند خوب این ایستادگی باعث میشود که الکترون ها به  مقاومت برخورد کرده و داغ شود و بیش از حد داغ شدن باعث سوخت آن میشود .پس باید مقاومت در برابر این گرما توان بالایی داشته باشد هر چه مقدار توان بالا تر باشد گرمای بیشتری را دفع میکند.

اگر توان کمتر از گرمای عبوری تحمل داشته باشد مقاومت میسوزد.

 

3 ) ضریب خطا ( تلرانس )

هر مقاومت دارای یک مقدار خطا است که به این خطا تلرانس گفته میشود که با درصد نمایش داده میشود.

 

انواع مقاومت

این قطعات به دو دسته اصلی از نظر ظاهر ی به :

 

دیپ ( DIP ) : این مقاومت ها دارای پایه های بلند فلزی  هستندکه به راحتی با دست خم می شوند  از سوراخ برد عبور کرده و در پشت برد به راحتی آن ها را میتوان لحیم کرد.معمولا از این مفاومت ها روی برد بورد ها برای ساخت نمونه اولیه استفاده میشود.

 

اس ام دی ( SMD ) : یا به نوعی نصب سطحی که به صورت مستطیل شکل سیاه رنگ دو طرف آن نقره ای ، درخشان رسانا هستند و ضخامت بسیار کمی و ابعاد خیلی کوچکی دارند. نصب این مقاومت ها به اسانی دیپ نیست و باید با دقت بالاتری انجام شود و دیگر مانند مقاومت های دیپ پایه های بلندی ندارند و روی سطح PCB نصب میشوند ، در تلفن ها ی همراه از این مقاومت بسیار استفاده میشود زیرا خروجی کار بسیار کوچک تر و جم و جور تر میشود.

 

بیشتر بخوانید——-> دیود شاتکی چیست 

 

دسته بندی دیگری برای مقاومت ها وجود دارد براساس کاربردشان است که 
  • ثابت 
  • متغیر 
  • ارایه ای 
  • چاپی 
  • قابل تنظیم 

 

مقاومت های ثابت : تحت هیچ شرایط تغییر نمیکنند مانند مقاومت های کربنی ، اکسید فلزی ، قشر فلزی ريال قشر کربنی ، اجری ، سرامیکی و مقاومت های SMD که رایج ترین نمونه مورد استفاده در اکثر وسایل هستند.

مقاومت های متغیر : این مقاومت های با توجه به شراسط خارجی تغیرر میکنید مانند شرایط ، نور ، دما ، ولتاژ ، رطوبت و… تغییر میکند.که این مقاومت ها خود به چند نمونه

  • NTC ( مقدار مقاومت با افزایش حرارت کاهش پیدا می کند)
  • PTC ( مقدار مقاومت با افزایش حرارت زیاد میشود )
  • VDR ( وابسته به ولتاژ که با افزایش ولتاژ مقدار مقاومت کم میشود و بالعکس بریا ثابت نگه داشتن ولتاژ از VDR استفاده میشود.)
  • MDR ( با افزایش میدان مغناطیسی مقاومت کاهش پیدا میکند.)
  • LDR ( با افزایش شدت نور میزان مقاومت کم می شود ، مانند فتوسل )

مقاومت قابل تنظیم : این مقاومت ها ثابت نیستند و متغیر هستند ولی تحت شرایط محیطی تغییر نمیکند و بنا به خواست ما میتوانیم آن ها را تغییر دهیم یکی از کاربرد های آن که همگی آن را دیده ایم در دستگاه های صوتی برای کم زیاد کردن میزان صدا

این نوع مقاومت ها باز خود به سه دسته اصلی :

  • پتانسیومتر
  • تریمر
  • رئوستا

مقاومت الکتریکی چیست

مقاومت آرایه ای : چندین مقاومت کنار یکدیگر قرار میگیرند و یک مقاومت واحد ار تشکیل میدهند که به دو صورت اس ام دی و دیپ در بازار وجود دارد.

مقاومت چاپی :  این مقاومت ها به صورت مستقیم وری برد چاپ میشوند و در صورت خراب شدن قابل تعویض نیستند.

 

خرید مقاومت الکتریکی 

برای خرید مقاومت الکتریکی لازم نیست شما به بازار بروید ومقاومت را تهیه کنید به راحنی در بخش فروشگاه آی سی بِست انواع مقاومت های 1/4 وات را به راحتی با قیمتی مناسب تهیه کنید. مقاومت الکتریکی چیست 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *