آموزش تعمیرات الکترونیک, ابزار الکترونیکی, الکترونیک

چگونگی کار با مولتی متر ویکتور + آموزش کامل

آموزش کار با مولتی متر ویکتور

آموژش کار با مولتی متر ویکتور یکی از مباحثی میباشد که علاقه مندان به دنیای الکترونیک بسیار علاقه به یادگیری کار با این برند معروف هستند. پس اگر میخوایی به طور کامل یاد بگیری حتما این مطلب را از دست ندهه!!!!!

 

مولتی متر و کاربرد آن :

قصد داریم به شما آموزش کار با مولتی متر ویکتور را بدهیم قبل از آن یک معرفی کوتاه از مولتی متر داشته باشیم :مولتی متر یکی از مهم ترین ابزار اندازه گیری  در الکترونیک محسوب میشود که باید کنار دست هر فرد تعمیرکار حتما یک مولتی متر وجود داشته باشه در غیر این صورت تمام فعالیت مختل میشود.مولتی متر،اهم متریا ولت متر ابزاری برای سنجش تمامی کمیت های الکترونیکی میباشدکه به واسطه این دستگاه کاربردی متوانید تمامی مشکلات در برد را ارزیابی و در صورت وجود خرابی آن قطعه الکترونیکی را تعویض کنید.با مولتی متر میتوانید شما انواع قطعات الکترونیکی از جمله دیود ها،خازن ها،مقاومت ها،ترانزیستور ها ،مقدار ولتاژ AC ،DC را اندازه بگیرید.پس داشتن یک مولتی متر با کیفیت لازمه شروع کار تعمیرات است.

 

انواع مولتی متر

مولتی متر ها انواع گوناگونی دارند که به دو دسته اصلی :

  • دیجیتال 

  • آنالوگ 

مولتی متر دیجیتال:مرسوم ترین مولتی متر های موجود در بازار دیجیتال میباشند چون استفاده از آنها بسیار راحت تر و کیمت های بیشتری را میتوانید اندازه بگیرید.

مولتی متر های آنالوگ:نمونه قدیمی و نسل قبلی این دستگاه های میباشند که امروز کمتر استفاده میشود ولی طرفداران خاص خود را دارد.

 

حال بریم سراغ اصل مطلب آن هم معرفی و نحوه کار کردن با انواع مولتی متر های ویکتور

معرفی و آموزش کامل کار با انواع مولتی متر های ویکتور -آی سی بِست

مولتی متر ویکتور(VICTOR)

ویکتور (victor)یک برند قدیمی و با کیفیت در صنعت تولید لوازم تجهیزات اندازه گیری میباشد.که این اصل این دستگاه ها تایوان ولی در چین تحت لیسانس تولید میگردد البته تمامی نمونه های موجود در بازار ساخت چین بوده ولی از کیفیت بسیار بالایی برخودار هستند.که در ایران مولتی متر های این شرکت بسیار پرطرفدار هستند به چند علت : اول اینکه تمامی مولتی متر های ویکتور قیمت بسیار مقرون به صرفه ای دارند یعنی شما با صرف هزینه بین 250 الی 1 میلیون میتوانید نمونه های مختلف را تهیه کنید که در برابر با رقبای دیگر خوداین قیمت بسیار منطقی میباشد.دوم اینکه دقت اندازه گیری بالا و خطا اندازه گیری در این برند بسیار پایین است که خود یک مزیت محسوب میشود. در بعضی از نمونه های مولتی متر ویکتور مانند VC97 اتو رنج میباشد یعنی برای تست  کیمتی مثل ولتاژ نیاز نیست شما هی سلکتور را بچرخانید روی محدوده ولتاژ مورد نظر قرار دهید و اندازه گیری کنید کافیه سلکتور را روی علامت ولتاژ بچرخانید و شروع به اندازه گیری کنید که خود مولتی متر به صورت هوشمند ولتاژ را روی صفحه نمایش نشان میدهد.در ایران مولتی تر ویکتور نمایندگی خاص یا انحصاری ندارد و شرکت ها به صورت جداگانه این محصول را موجود میکنندکه شما به راحتی میتوانید از آن ها یا از فروشگاه ما خریداری کنید.

آی سی قیری یا لحیمی 

یک سوال که برای اکثرا پیش می آید ایا این آی سی لحیمی یا قیری است هیچ کدام از این دو نشان دهنده این نیست که حتما اصلی باشد.شرکت گاهی مولتی متر را با آی سی قیری تولید میکنید گاهی لحیمی و نمیتوان گفت صد در صد لحیمی یا قیری است و هر که بگویید.

قطعا تنها قصد فروش محصول را دارد. ما اینجا یکبار برای همیشه میگوییم آی سی قیری به این دلیل شرکت تولید میکند تا رقبا نتواند اطلاعات ای سی را کپی و با برند خودشان تولید کنند ، ممکن است گاهی لحیمی تولید کنند گاهی قیری پس صرفا این ملاک اصلی یا غیر اصلی نیست به این نکته حتما توجه داشته باشید.

پس موقع خرید به کیفیت بدنه ، سرعت و دقت توجه داشته باشید.

 

 

انواع مولتی متر ویکتور (VICTOR)

 

تشخیص مولتی متر ویکتور اصل

متاسفانه بدلیل زیاد شدن این نمونه شرکت های دیگری اقدام به تولید این نمونه کرده اند که نمونه های بی کیفیت ولی مشابه ویکتور ار با قیمت پایین تر و گاها بالا تر بفروش میرسدولی هنگام حرید شما به چند نکته ساده توجه کنید تا دچار سر درگمی نشوید.اول از همه به جعبه بسته بندی دقت کنید که بسیار کارتون محکم و کیفیت چاپ روی آن بالا است.بعد مولتی متر را در بیاورید بدنه باید کیفیت داشته باشد همچینین دکمه ها به خوبی فشرده شوند و گیر نباشند و سپس به پراب ها دقت کنید که کیفیت خوبی داشته باشند و پراب با یک پراب بی کیفیت عوض نشده باشد.اگر هم بتوانید باتری را داخل آن بگذارید و تست کنید که چه بهتر و خیالتان از خریدتان راحت میشود ما سعی کرده ایم برای احترام به حقوق شما مشتریان عزیز تمامی نمونه های ویکتور موجود در فروشگاه را از کیفیت خوب تهیه کنید تا یک خرید اینترنتی امن را تجربه کنید.

*یکی از مهم ترین موارد برای اصل بودن ویکتور VC97 دو فیوزه بوده که یک فیوز در پشت درب باتری و دیگر در پشت برد دستگاه وجود دارد.

 

آموزش کار با مولتی متر های ویکتور

کلا کار با مولتی متر بسیار راحت است وفقط یکسری نکات دارد اگر رعایت کنید با هر مولتی متری میتوانید به راحتی کار کنید ولی ما قصد داریم آموزش با کار با نمونه مولتی متر ویکتور VC97 را به شما بدهیم.

ابتدا باید باتری را داخل دستگاه بگذارید که این نمونه با یک باتری 9 ولتی یا کتابی تغذیه میکند.بعد از آن شما یک سکلتور میبیند و چند علامت از کمیت های متخلف را نشان یدهد قبل از آن یادتان نرود که پراب ها را متصل کنید که چهار پورت یا سوراخ روی دستگاه وجود دارد که بیشتر کا با مولتی متر با دو پورت راه میوفتد .پراب قرمز رنگ را داخل پورتی که کنار آن علامت های V . مقاومت ،دیود را زده است وارد کنید و پراب مشکی را به داخل پورت COM وارد کنید.بعد سلکتور را زا وصغیت OFF خازج کرده و بر روی کمیت مورد نظر خود ببرید و دیگر کافیه دو سر پراب را به دوسر قطعه الکترونیک خود متصل کنید ومقدار را بر روی صفحه نمایش تماشا کنید.البته از ویژگی این نمونه علاوه بر اتو رنج بودن میتوان به تست خازن که خود سوکت مخصوص دارد و خازن را در آن قرار میدهید و وارد دو پورت وسط میکنید و سلکتور را روی خازن تنظیم کرده و مقدار را نمایش میدهد.دما سنج که از ویزگی دیگر ویکتور VC97 میباشد که پراب مخصوص خود را دارد که داخل بسته بندی موجود است باید از آن استفاده کنید.و بقیه امکانات هم مانند سایر مولتی متر های بازار میباشد که با دقت بیشتر به شما در این دستگاه ارائه میشود اگر بدنبال یک مولتی متر با رنج قیمت 400الی 600 هزار تومان هستید یک گزینه عالی برای شما میباشد ولی اگر باز قیمت پایین تر ار مد نظر دارد مدل VC830L هم یک گزینه عالی ولی با امکانت کمتری می باشد مثلا دیگر اتو رنج نیست و توانایی تست خازن و دما را ندارد ولی خوب بسیار با کیفیت است که قیمنی بین 250 الی 320 هزار تومان را دارد.

معمولا ویکتور یکفیوز در مولیت متر های خود قرار میدهد که اگر اتفاقی پیش آند فیوز آسیب ببیند و برای دستگاه اتفاقی نیوفتد ولی در نمونه جدید ویکتور VC2021 از دو فیوز استفاده کرده است که ضریب امینت را افزایش بدهد.

 

ما سعی کردیم تمامی نکاتی که هنگام خرید و استفاده از مولتی متر ویکتور نیاز بود را به شما بگوییم تا با خیالی راحت تر آن تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *