اطلاعات الکترونیکی, الکترونیک

مبدل DC به DC چیست + نحوه کار این مبدل ها به چگونه است

مبدل DC به DC چیست

مبدل DC به DC چیست مبدل های ولتاژ بخصوص DC به DC در بسیار از وسایل الکترونیکی امروزی مانند کامپیوتر های شخصی ، پرینتر ها ، سیستم های الکترونیکی ، تجهیزات مخابراتی ، فضایی و …. کاربرد وسیعی دارند . که این مبدل ها نسبت به رگولاتور های خطی بسیار مزایای بیشتری دارد و رگولاتور های خطی نسبت به سوییچینگ بیشتر داغ میشوند و راندمان پایین تری دارتد. اگر میخواهید با این مبدل های DC به DC ( کاهنده و افزاینده بیشتر آشنا شوید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

مبدل های DC به DC چیست

مبدل DC به DC چیست  مبدل های DC به DC وظیفه اصلی آنها تبدیل یک ولتاژ به ولتاژ دیگر است یا به ولتاژ بالا تر( بوست BOOST ) و یا ولتاژ پایین تر ( باک BUCK )  می باشد . بیاید به زبان ساده با یک مثال با مفهموم این مبدل ها به خوبی آشنا شویم شما یک وسیله یا پروژه دارید و ولتاژ مورد نیاز شما ممکن ولتاژی باشد که با باتری های موجود در بازار نتوانید آن را تهیه کنید مثلا به 16 ولت نیاز دارید با هیچ باتری نمیتوان اینو ولتاژ را به صورت مستقیم دریافت کرد یک مبدل دقیق همین وظیفه رو داره که ولتاژ مورد نطر شما را تهیه کند.

 

یک مثال ساده در زندگی روزمره از مبدل های DC به Dc در تمامی کامپیوتر ها از برق 120 یا 220 ولت تغذیه میشود. ابتدا ولتاژ یکسو میشود و به برق 170 یا 340 DC تبدیل میشود و این خود یک مبدل AC به DC است که با این بخش کاری نداریم و این ولتاژ DC بوجود امده توسط مبدل های موجود در کامپیوتر به ولتاژ های DC مورد نظر قطعات دیگر تبدیل شده و باعث کار کردن صحیح قطعات و مدارها و درنتیجه کامپیوتر میشود .میوشد.

 

 

انواع مبدل DC به DC

مبدل ها خود به دو بخش اصلی

  • کاهنده ( باک یا BUCK )
  • افزاینده ( بوستر یا BOOSTER )

که خود این مبدل ها باز به نمونه های مختلفی براساس نیاز و کار شما تقسیم میشود.این مبدل ها در قالب دستگاه های بزرگ مانند تجهیزات فضایی ومخابراتی تا برد های کوچک اماده مانند ماژول موجود میباشد.

 

 

کاهنده ( باک ، BUCK )

مبدل های باک ولتاژ خروجی منبع تغذیه را کاهش و ولتاژ را تا سطحی که شما تعیین میکنید کاهش میدهد.این مبدل ها با افزایش جریان ولتاژ را کاهش می دهند.

 

افزانیده ( بوستر ، BOOSTER )

مبدل های بوستر با ولتاژ را افزایش میدهند به طور مثال 3 ولت رادریافت و در خروجی به ما 12 ولت میدهند.از این مبدل در شارژ های باتری بسیار استفاده میشود.

 

خوب تا اینجا با مفهوم مبدل های DC به DC آشنا شدیم خوب برویم سراغ معرفی چندتا از مبدل های کوچ کDC به DC پر کاربرد در حوزه فعالیت خودمان یعنی الکترونیک

در الکترونیک به واسط ساخت ماژول (  برد های از پیش طراحی شده وکوچک برای کاربرد های خاص ) بسیاری از مبدل ها کاهنده وافزاینده را در اختیار شما قرار داده اند تا با صرف کمترین هزینه بتوانید در تمامی پروژ ها و وسایل خود از این مبدل ها استفاده کنید. بریوم سراغ معرفی  پرکاربرد ترین نمونه های این ماژول ها

 

بیشتر بخوانید ——–> ماژول چیست ( کلیک کنید )

 

 

 1 ) ماژول افزاینده ولتاژ XL6009  : این ماژول با بهره گیری از تراشه LM2577 از نوع افزاینده DC به DC می باشد . که ولتاژ ورودی که با آن میتوان بدهید 3 الی 32 ولت است و ولتاژ خروجی آن 5 الی 40 ولت با حداکثر جریان 3 آمپر است .که روی خود ماژول یک پتانسیومتر کوچک است که ولتاژ را به مقدار مورد نظر تغییر دهید. شما میتوانید با یک باتری لیتیومی از خروجی این ماژول تا 40 ولت خروجی بگیرید.

ماژول کاهنده ولتاژ dc به dc مدل LM2596-آی سی بِست

 2) ماژول کاهنده ولتاژ LM2596 از این نمونه ماژول برای کاهش ولتاژ استفاده میشود که دقیق عملکردی برعکس ماژول بالایی دارد. ولتاژ ورودی که به آن میتوانید بدهید 3 الی 30 ولت است و ولتاژ خروجی آن 1.5 الی 30 ولت با حداکثر جریان 3 آمپر است که ولتاژ را با پتانسیومتر تنظیم کنید.

ماژول افزاینده ولتاژ dc-dc

3) ماژول شارژر باتری لیتیومی : این ماژول نوعی میتوان گفت کاهنده است که ولتاژ ورودی را از طریق اداپتور شارژر گوشی یا 5 ولت DC به آن میدهیم و خروجی 3.7 الی 4.2 از آن میگیرم که با آن میتوان باتری را به راحتی شارژ کرد این ماژول در انواع تک چیپ ، سه چیپ با ورودی سوکت میکرو یو اس بی , و تایپ سی موجود است . برای شارژی کردن وسایل برقی بشدت کار بردی و مناسب است .

ماژول شارژ باتری لیتیوم تایپ سی

4 ) ماژول کاهنده ولتاژ QC3.0 با خروجی UBS : این ماژول از نوع کاهنده با خروجی 5 ولت 3 آمپر است که برای ساخت یک شارژر فست بسیار گزینه عالی میباشد بخصوص در خودرو ها که ورودی 6 الی 32 ولت و خروجی 5 ولت 3 آمپر است .

ماژول فست شارژ qc3

5) ماژول رگولاتور 5 ولت 3 آمپر : همانطور که از اسمش پیداست برای کاهش ولتاژ خروجی کاربرد دارد. که 6 الی 20 ولت را دریافت و 5 ولت  حداکثر 3 آمپر به ما خروجی میدهد.

 

ماژول رگولاتور کاهنده 5 ولت 3 امپر

6 ) ماژول افزایش دهنده ولتاژپالس یا  جرقه زناین ماژول ولتاژ 3 الی 6 ولت را دریافت کرده و در خروجی 400 کیلو ولت به همراه دارد که برای یونیزاسیون هوا و ساخت مشعل های جرقه زن بسیار عالی میباشد البته موقع کار با این مازول باید بسیار محتاط بود.

ماژول افزاینده ولتاژ پالس (جرقه زن) 400 کیلو ولت-آی سی بِست

خرید ماژول مبدل DC به DC

شما برای خرید هر یک از مازول های ذکر شده کافیست وارد بخش فروشگاهی وب سایت ما شده و در قسمت ماژول ها آن را مشاهده و ماژول مورد نطر را انتخاب مشخصات دقیق آن را مطالعه کرده و با قیمتی مناسب آن را سفارش دهید تا در سریع ترین زما بدست شما برسد.

نکته : ماژول ها کاملا به ولتاژ اشتباهی حساس بوده و از اعمال ولتاژ بیش از حد خووداری کنید که باعث سوختن ماژول میشود.مبدل DC به DC چیست 

 

جمع بندی : مبدل های Dc به DC بسیار کار ما راه برای ساخت وسایل الکترونیکی و برقی ساده کرده . میتوان از یک دستگاه استفاده های بیشتر کرد مانند کامپیوتر ها که اگر این مبدل ها نبودند شاید کامپیوتر ها به کوچکی و پیشرفتگی آن هرگز نبودند.

اگر شما را با مفهوم مبدل DC به DC به خوبی آشنا کردیم نظر خود را با ما به اشتراک  و مطالب بعدی سایت را هرگز از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *