ابزار الکترونیکی, الکترونیک

قلع کش چیست و چه کاربردی دارد + [ روش استفاده از آن ]

قلع کش چیست

قلع کش چیست : در الکترونیک برای ساخت و مونتاژ یک برد الکترونیکی شما نیاز دارید که قطعات را روی بورد توسط هویه و سیم لحیم متصل کنید گاهی ممکن است قطعه خراب شود یا اشتباهی یک قطعه دیگر را جایی دیگری رو برد لحیم کنید شما در اینجا نیاز به یک ابزار یا وسیله مخصوص برای برداشتن قلع از روی برد و آزاد شدن پایه ها سوراخ های روی بورد و برداشتن آن هستید اینجاست باید از قلعکش استفاده کنید . امروز میخواهیم درباره این وسیله ، کاربرد آن و روش کار با قلعش کش را به شما آموزش دهیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

قلع کش چیست

یکی از ابزار های پر کاربرد الکترونیک که برای برداشتن قلع اضافی از روی بورد استفاده میشود . که داخل خود یک پمپ دارد وتوسط مکش به داخل قلع آب شده را از روی برد به داخل پمپ هدایت میکند. ممکن است شما بخواهید یک قطعه از روی برد  جدا کرده و آن را تعویض کنید به این سادگیا نمیتوانید قطعه چسبیده را جدا کنید شما نیاز دارید که قلع را ابتدا آب کنید و سپس توسط قلع کش آن را از روی بورد بردارید.

خود قلع کش دارای انواع متفاوتی است که بنا بر نیاز و مقدار هزینه ای که در نظر دارید آن را تهیه کنید

 

انواع قلع کش

قلع کش به 3 دسته اصلی :

  1. پمپی ( دستی )
  2. اتوماتیک 
  3. برقی 

تقسیم میشوند.که هر کدام مزایا و معیاب خود را دارند که در ادامه به بررسی هر نمونه به صورت جداگانه میپردازیم. قلع کش چیست 

 

1 . فلع کش پمپی ( دستی )

این نمونه را میتوان گفت از پر کاربردترین و پرطرفدارترین نمونه قلع کش در بازار است اول از همه  قیمت مناسب نسبت به دو نمونه دیگر دارد. قلع کش پمپی دارای یک اهرم است که باید آن را به پایین فشار دهید و اماده به کار می شود.

سپس دکمه روی بدنه را فشار دهید تا مکش صورت گیرد. البته باید موقع کار به چند نکته مهم دقت کنید ، اول از همه شما باید همزمان قلع را با هویه آب کنید ونوک قلعکش را روی قلع مورد نظر قرار دهید و تا زمان سفت نشدن قلع آن را مکش کنید.

یعنی به طور همزمان باید نوک هویه داغ شده روی قلع باشد و نوک قلع کش هم روی قلع همزمان که آب میشه مکش را انجام دهد. این نمونه برای دانش آموزان ، دانشجویان و تعمیر کاران که با قلع کش به طور حرفه ای سر و کار ندارند گزینه مناسبی است. که نمونه های قلع کش گات دستی و دیتک از مدل های پرطرفدار محسوب میشوند. که برای خرید میتوانید رو عکس کلیک کنید.

قلع کش گات gs-104

 

 بیشتر بخوانید ———> چگونه وارد شغل تعمیرات الکترونیکی بشیم 

 

2 .قلع کش برقی

این نمونه نیز به دلیل قیمت و کیفیت بالای خود تازگیا نظر های زیادی را به خود جلب کرده است زیرا ترکیبی از هویه وقلع کش است یعنی نیاز ندارید به صورت جداگانه قلع را با هویه داغ کنید و بعد آن را بردارید زیرا نوک این قلعکش فلزی بوده به برق میزنید داغ میشود و روی قلع میگذارید که آن را ذوب میکند و سپس عمل مکش را انجام میدهد. اگر از قلع کش زیاد استفاده میکنید یک گزینه عالی برای شما میباشد.

3 . قلع کش اتوماتیک

نمونه ی دیگر که میتوان گفت برای افراد حرفه ای و صنایع مورد استفاده قرار میگیرد قلع کش اتوماتیک است که دارای یونیت تغذیه جداگانه است و یک پمپ مکش قوی داخل خود دارد و به راحتی هر نوع قلع با هر ضخامتی را به خوبی اب کرده و به درون خود میکشد.

قلع کش اتوماتیک یه قلم دارد که به یونیت وصل شده دمای مورد نظر را انتخاب کرده و قلم را روی محل مورد نظر میگذارید و با زدن دکمه یا پدال قلع را به صورت یکسره با پمپ قوی که دارد به داخل خود میکشد. از برند های با کیفیت . پر سابقه این نمونه میتوان به قلع کش ارسا ( ERSA ) که واقعا در نوع خود بی نطر، قلع کش ولر ( WELLER ) فوق العاده با کیفیت اما گرون و گات ( GOOT ) تفنگی ژاپن نام برد.

تمیز کردن قلع کش

اگر میخواهید از قلع کش خود به طور طولانی استفاده کنید و هی مجبور به خرید مجدد آن نداشته باشید با به طور دوره ای آن را تمیز کنید که تمیز کردن آن نیز بسیار آن است . زمانی این تمیز کاری نیاز دارید که به سختی اهرم به بالا می اید که نشان میدهد واشر داخل قلع کش باید مججد با گریس نسوز روغن کاری شود که قلع کش را باز کنید تا به واشر دسترسی داشته باشید آن را با دستمال تمیز کنید و سپس با گریس نسوز روغن مالی کرده و سپس آن را ببنید .

همچنین در رابطه با قلع کش های اتومات پمپ آن را دوره ای سرویس کنید و قشنگ لوله های ورودی وخروجی به پمپ را چک کنید که داخل آن قلع جمع نشده باشد تا در هنگام مکش دچار اختلال نشوید همچنین میتوانید نوک قلعکش را با ست تمیز کننده یا کیت تمیز کننده قلع کش آن را باز کنید.

 

کاربرد قلع کش

  1. تمیز کردن سطح برد های الکترونیکی از هر گونه قلع خشک شده و اضافی
  2. بعضی مواقع میخواهید مقداری از قلع را از روی برد جدا کنید که باید از قلع کش استفاده کنید تا کار با ظرافت بیشتری انجام شود.

 

قیمت قلع کش

این وسیله پرکاربرد قیمت متفاوتی دارد که بنا بر عملکرد ، کیفیت و برند خود قیمت گذاری میشود. این قیمت معمولا از ساده ترین نوع خود همان دستی از 50 هزار تومان شروع شده تا قیمت های حرفه ای یعنی اتومات با برند های مشهور مانند weller و ersa که قیمتی بالغ بر چند دهه میلیون دارد که به هیچ وجه برای استفاده خانگی توصیه نمی شود.

همچنین شما میتوانید قطعات یدکی قلع کش ارسا را فروشگاه ما به صورت نو و دست دوم با قیمت بسیار مناسب تهیه کنید.

 

جمع بندی : شما برای مونتاژ و دمونتاژ ( برداشتن ) قطعات از روی بورد حتما به یک قلع کش نیاز دارید تا بتوانیداین عمل را با دقت و ظرافت کامل انجام دهید . و همچنین برای خرید یک قلع کش باید سطح کار خود را بسنجید و سپس اقدام به خرید کنید تا کارایی لازم را برای شما داشته باشد.

اگر به مطالب الکترونیکی و شناخت قطعات نیز علاقه دارید حتما مطالب دیگر را از دست ندهید و باعث افتخار است که نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. قلع کش چیست 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *