اخبار فروشگاه, اطلاعات الکترونیکی

فیبر نوری چیست : [ کاربرد آن + انواع فیبر]

فیبر نوری چیست

فیبر نوری چیست : با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی سرعت یکی از معیار های مهم برای تمامی افراد جامعه شده است بگونه ای که هر خدمات یا تکنولوزی سرعت بالاتری را داشته باشد طبیعتا افراد و مشتریان بیشتری را به خود جذب میکند.فیبر نوری یکی از این تکنولوژی های عالی و موثر است که جایگزین کابل های معمولی شده است که مزایای بسیار نسبت کابل های عادی دارد که در ادامه بیشتر آن خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

 

فیبر نوری چیست

فیبر نوری یا تار های نوری یا به اصطلاح انگلیسی ( Optical fiber) رشته های بلند و باریکی هستند کهاز ماده شفافی مانند پلاستیک و شیشه ساخته شده اند.که از اصلی ترین مزیت های این فیبر نسبت به کابل های معمولی اینه که داده های صوتی و تصویری و داده های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا حجم 10 گیگابایت و بالاتر را بر ثانیه انتقال دهد.

امروز مخابرات کم کم فیبر های نور را جایگزین کابل های مسی کرده است که تاخیر در انتقال سرعت اطلاعات به پایین ترین حد خود برسد.

 

جنس فیبر نوری

فیبر های نوری از سیلیسم دی اکسید هستند که اطلاعات توسط نور لیزر انتقال داده میشوند.قطر این کابل ها معمولا 1 اینچ است که خود کابل مجموعه از فیبر ها ست که میتواند حجم بسیار بالایی از اطلاعات را انتقال دهند.این فیبر ها از چند لایه ساخته می شوند که درونی ترین این لایه هسته نام دارد که از جنس شیشه خالص است و بعضی ها هم پلاستیک میباشد بخاطر هزینه پایین تردر ساخت و تولید این نمونه فیبر.و لایه پوششی دو هسته را پوسته میگوند که با اینم لایه هم از پلاستیک و شیشه میباشد.

 

کاربرد فیبر نوری

این فیبر پرکاربرد در بیشتر صنایع قابل مصرف میباشد بدلیل سرعت بالا و انتقال داده ها

1)کاربرد های نظامی

از فیبر نوری در صنایع نظامی بسیار استفاده میشود در کنترل و ارتباط بین رادار ها ، ارتباط زیر دریایی ها و استفاده در مرز ها بدیگونه فیبر در خاک دفن میشود و با پا گذاشتن روی آن قسمت اطلاعات مورد نظر را به پایگاه ارسال میکند.

 

2)کاربرد در مخابرات

یکی از مهم ترین کاربرد های فیبر نوری به طور قطع در مخابرات است که اطلاعات از طریق نور ( لیزر ) ارسال میگردد.

 

3)کاربرد های پزشکی

به لطف فناوری فیبر نوری باعث شده است که پزشکی و تجهیزات پزشکی هم دستخوش پیشرفت شود به گونه ای که برای شناسایی غذد سرطانی ، نارسایی داخل بدن ، جراحی های لیزری ، اندازه گیری مایعات در آزمایشگاه  استفاده میشود.

 

4) صنایع روشنایی

 

مزایای کابل فیبر نوری

این فیبر همان طور که گفیتم دارای مزایای زیادی است که میتوان به :

  1. وزن سبک
  2. مقرون به صرفه
  3. انتقال بالا اطلاعات
  4. عدم  تداخل امواج الکترومغناطیسی
  5. ارتباط پایا و بدون نوسان
  6. جلوگیری از هد رفت انرژی

فیبر نورچیستمعیاب کابل فیبر نوری

  1. دقت بالا به هنگام کابل کشی و نصب
  2. شکستی بالا

 

انواع کابل نوری

این کابل دارای نمونه ای متفاوتی است که به دو دسته اصلی single mode و multi mode تقسیم میشود که باید با توجه به صنعتی که میخوایم از آن استفاده کنیم و محیط کابل کشی از آن استفاده شود.

1)کابل کانالی ( OCUC )

برای استفاده از این کابل بهتر از داکت استفاده شود.و فاقد ژله میباشد.

 

2) کابل خاکی ( OBUC )

این نمونه دارای غلاف فلزی و ژله ای است که باعث میشود در هنگام استفاده و دفن در خاک باعث می شود دچار جویدگی نشود.

 

3)کابل هوایی ( OSSC )

این کابل فاقد ژله و خشک میباشدو دارای دو لایه روکش و یک لایه آرمور است.و در صنایع فضایی استفاده میشود.

 

تفاوت دسته single mode با multi mode

عمده تفاوت این دو دسته انتشار نور ، تفاو های بصری و هزینه های آن است.

 

پهنای باند

هر چه پهنای باند بیشتر باشد طبیعتا حجم انتقال اطلاعات بیشتری خواهید داشت همچنین این رشته های نازک قابلیت ارسال اطلاعات به مسافت های دور را دارد.که این فیبر نوری اطلاعات را با سرعت بالایی در کمترین زمان انتقال میدهد.

 

افت سینگال و سرعت

این کابل ها در مقابل کابل های مسی از افت سرعت و سیگنال کمتری را مشاهد خواهید کرد.

 

جمع بندی : استفاده از فیبر نوری باعث شده است که پیشرفت تکنولوژی سرعت بالا تری را به خود بگیرد و در بسیاری از صنایع به خصوص پزشکی کمک حال بسیاری از بیماران شود. ما سعی کردیم شما را با مفهوم فیبر نوری چیست به بیان ساده آشنا کنیم آمیدواریم این مطالب برای شما مستمر ثمر واقع شده باشد در صورت تمایل میتوانید مطالب دیگر وبلاگ ما را نیر مطالعه نماید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *