ابزار الکترونیکی

سیم لحیم آساهی و روش تشخیص نمونه اصلی

سیم لحیم اساهی و روش تشخیص نمونه اصلی-آی سی بِست

تا به حال شده است موقع خرید سیم لحیم به این مشکل بر بخورید که از کجا تشخیص بدهم این سیم لحیم اصلی هست یا تقلبی این مشکل بیشتر برای خرید سیم لحیم آساهی پیش میاد بدلیل سایقه طولانی این برند و زیاد شدن نمونه های تلقبی آن در بازار امروز میخواهیم به معرفی دقیق و جامعه آساهی بپردازیم پس تا انتهای این مطلب با من همراه باشید.

سیم لحیم چیست

سیم لحیم یکی از پرکاربردترین ابزار مصرفی در تمامی صنایع فنی بخصوص الکترونیک و برق است.سیم لحیم در ابتدا به صورت شمش قلع میباشد که توسط فرایند خاصی آن را به رشته های نازک با قطر های متفاوت تبدیل میشود.که بنا بر نیاز و فعالیت خود باید آن را انتخاب کنید.

 

سیم لحیم خوب چه سیم لحیمی است

برای خرید یک سیم لحیم مناسب باید چند پارامتر را در نظر گرفت.که اصلا برای چه نوع فعالیتی این سیم را میخواهیم.کارکردی که میخواید با آن انجتام دهید بسیار مهم است بگذارید با یک مثال ساده این موضوع را روشن کنیم.فرض کنید شما تعمیرات تلفن همراه انجام میدهید.خوب وقتی برد را نگاه میکنید میبیند که قطعات روی برد بسیار ریز یا همان اس ام دی (SMD) مواجه هستید پس در این شرایط شما برای برداشتن قطعات به هیتر و پنس نیاز دارید که قطعات الکترونیکی را از روی برد برد دارید.حال میخواهید قطعه سالم را جایگزین قطعه خراب کنید.اینجاست که به یک هویه با نوک تیز و سیم لحیم نیاز دارید.از آنجا که ظرافت  بسیار در خروجی کار مهم است.باید از ابزار نوک تیز استفاده کنید.علاوه بر آن داشتن یک سیم لحیم با قطر نازک بسیار اهمیت دارد یعنی اگر بخواهید برای تعمیرات برد موبایل از سیم لحیم با ضخامت 1 میلی یا 0.8 استفاده کنید در خروجی و ظرافت کار دچار مشکل میشوید و حتی ممکن است پایه قطعات روی برد به هم متصل  و دچار آسیب بیشتری شود.اینجاست که متوجه میشید یک سیم لحیم نازک با قطر 0.4 یا 0.25 میل چقدر برای فعالیت شما مناسب است علاوه برا آن برا قطعات اس ام دی به دلیل ظرافت و حساسیتی که دارند باید از یک هویه با وات پایین مانند 40 یا 30 وات استفاده کرد.که این توان قادر به ذوب کردن سیم لحیم با قطر نازک است و در آب کردن قلع با ضخامت بالا صد در صد دچار مشکل میشوید این نکته را نیز بالعکس باید رعایت کنید در بعضی از صنایع ما به سیم لحیم با قطر بالا نیاز داریم که استفاده از قطر پایین نه به صرفه است و نه منطقی.

نکته دیگر که باید به آن در انتخاب سیم لحیم توجه کنید میزان درصد قلع به سرب است که طبق استاندارد باید 63 درصد قلع و 37 درصد سرب باشد.که هر چه میزان قلع به کار رفته در سیم لحیم بیشتر باشد کیفیت بالا تر بوده و میزان خطر دود حاصل از لحیم کاری کمتر میشود.

 

معرفی سیم لحیم آساهی

آساهی یک برند قدیمی در صنعت سیم لحیم در صنعت ایران میباشد.آساهی یک برند تحت لیسانس ژاپن و ساخت کشور مالزی که سال های طولانی یک سیم لحیم پرطرفدار در ایران بوده است.اساهی بدلیل کیفیت بالا ،تنوع در ضخامت سیم لحیم و رعایت استاندارد میزان قلع به سرب توانسته که سیم لحیم های مرغوبی را تولید و روانه بازار کند که از قدیمی در صنعت تعمیرات بپرسید چخ سیم لحیمی مناسب است 90 درصد جواب آن ها به شما آساهی است.

ولی متاسفانه در سال های اخیر بدلیل گران شدن فلز قلع نمونه های تقلی چینیی و حتی ایران اساهی بشدت در بازار افزایش پیدا کرده که تشخیص نمونه اصلی از تقلبی بسیار دشوار شده است.که در این نوشته به شما چند روش تشخیص سیم آساهی اصلی از تقلبی را به شما آموزش میدهیم ولی نمیشه باز صد در صد اطمینان حاصل کرد.

سیم لحیم اساهی و روش تشخیص نمونه اصلی-آی سی بِست

مدل های مختلف سیم لحیم آساهی

روی لیبل قرقره های سیم لحیم آساهی میبنیم یک سری نوشته وجود دارد که مشخصات را توضیح داده است که هر کدام یک معنا دارد

  • CF-10:یعنی روغن لحیم کاری استفاده شده در آن همه منظور سریع خیس میشود و شارش پذیری بالایی داردو در حالت طبیعی رسانای الکتریکی نمی باشد.که اکثر اساهی موجود در بازار از همین نمونه است.
  • C-6:برای فلزاتی که خواص لحیم کاری پایینی دارند یعنی لحیم کاری روی آن فلزان سخت و دشوار و مقاوم در برابر حرارت میباشد
  • HF532:خورندگی ندارد و عایق بسیار مناسبی است.
  • FC5005:شفافیت بالا ،خورندگی ندارد. عایق حرارتی و الکتریکی خوبی را ایجاد نمی کنند.

 

انواع سیم لحیم آساهی

یکی از دلالیل دیگر آساهی عرضه سیم لحیم در سایز های متفاوت است که نیاز هر صنعتی را به راحتی برطرف کرده است که پر مصرف ترین های این برند میتوان به

  • سیم لحیم اساهی 100 گرم با قطر 0.25 ،0.4،0.5،0.6،0.8 ،1 میلیمتر که از فروشگاه ما میتوانید تهیه کنید
  • سیم لحیم اساهی 250 گرم با قطر 0.8 و 1 میلیمتر
  • سیم لحیم آساهی قلع خالص (در این نمونه به هیچ وجه سرب استفاده نشده و تماما قلع است که قیمت بالاتری نسبت به نمونه سرب دار دارد.

 

روش های تشخیص سیم لحیم آساهی اصل

این روش های که به شما گفته میشود تا 90 درصد باعث میوشد که از خرید نمونه تقلبی جلوگیری شود.اما یک نکته را حتما در نظر بگیرید نمونه های تقلبی گاها به اسم های کپی نیز وجود دارد که زا حق نگذریم از کیفیت خوبی برخودار هستند حتما فکر نکنید که تقلبی هست باید بی کیفیت باشد.

خوب برویم سراغ ادامه مطب برای روش اولین نکته رو که باید دقت کنید شفافیت سیم لحیم آساهی است که با نگاه اول متوجه شفافیت آن میشویم این اولین قدم میباشد و قطعی ترین روش نیست.دوم باید به لیبل آن توجه کنید

  • لیبل تقلبی یا فیک کم رنگ تر
  • کیفیت لیبل پایین تر
  • خطوط چاپ شده روی نمونه تقلبی آساهی ضخیم تر و نزدیک بهم میباشند.
  • در کد کیو آر نیز تفاوت هست که بعضی نمونه های دوتا کیو آر دارند که نشان از کیفیت بد آن است.

و حالا روش قطعی این روش برای همه امکان پذیر نیست ولی بر اساس تجربه بنده بهترین روش است.که مقداری از آن را تست کنید.که در هنگام تست باید توجه داشت زود آب شود.موقع آب شدن تکه تکه نشود.چسبندگی بالا . نرم بودن سیم لحیم بسیار مهم است.

 

کلا برای خرید یک سیم لحیم توصیه میشود که از یک فروشگاه معتبر خرید کنید تا در هنگام کار دچار مشکل نشوید .البته نمونه های سیم لحیم برند های ایرانی اخیرا وارد بازار شده است که بسیار با کیفیت می باشند که به برند بهینکس میتوان اشاره داشت.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *