اطلاعات الکترونیکی, الکترونیک

سنسور چیست و چه کاربردی دارد + انواع آن

سنسور چیست : در دنیای امروزی پیشرفت تکنولوژی به بالاترین سرعت خود رسیده هست این پیشرفت مدیون به روز شدن و ساخته شدن وسایل جدیدی است که دارد جایگزین وسایل دمده قبل شده است . سنسور ها در این امر پیشرفت قابل توجه دارند به طور مثال روشن شدن یک چراغ در هنگام وارد شدن به یک اتاق تاریک ، هشدار علایم مختلف روی کیلومتر شمار خودرو ها ، تشخیص سطح مایعات ، تنظیم دمای یک محیط به صورت خودکار تمامی اینا ها بدلیل وجود سنسور است پس اگر میخواهد با این قطعه پرکاربرد بیشتر آشنایی پیدا کنید پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

سنسور چیست

سنسور  به معنای حس کننده یا حسگر  که از کلمه ( SENS ) می آید. یک قطعه یا وسیله الکترونیکی است که برای اندازه گیری کمیت هایی مانند ، فشار ، دما ، رطوبت ، فشار و …. استفاده می شود.

به زبان ساده تر کار اصلی سنسور ها تبدیل کمیت های فیزیکی به سینگال های الکتریکی است.در نتیجه خروجی یک سنسور یا حسگر یک سیگنال آنالوگ یا دیجیتال است.

 

دسته بندی سنسور ( حسگر ) براساس دسته بندی

سنسور های بر اساس خروجی به دسته اصلی :
  1. خروجی دیجیتال : خروجی این سنسور ها از نوع دیجیتالی است ، و در مواردی که نیاز به مشخص شدن داده های دو حالتی مانند ، خاموش و روشن شدن / صحیح و خطا و… استفاده میگردد.از معروف ترین های این سنسور میتوان به : سنسور نور و شتاب اشاره کرد.

 

2. خروجی آنالوگ : این سنسور ها در خروجی خود یک سیگنال آنالوگ دارد ، و بیشتر پارامتر های فیزیکی مانند ، دما ، فشار ، جابه جایی و.. آنالوگ هستند.

 

انواع سنسور های الکترونیکی

  1. سنسور دما
  2. حسگر مجاورتی 
  3. سنسور فشار 
  4. سنسور اولتراسونیک
  5. حسگر لمسی
  6. حسگر رنگ 
  7. سنسور رطوبت
  8. سنسور صوتی 
  9. حسگر دود و گاز 
  10. حسگر روشنایی
  11. سنسور مادون قرمز 

 

معرفی برخی از سنسور

  1. سنسور دما : یکی از پرکاربردترین سنسور و حسگر ها که تغییرات دما را اندازه گیری میکند. به طور مثال یه وسیله دارید میخواهید در دمای 20 درجه دیگر کار نکند شما به راحتی با استفاده از این سنسور میتواند این عملکرد را برای سیستم خود تعریف کنید.از سنسور های دما معروف میتوان به ( LM35DZ) اشاره کرد.

 

2.سنسور مادون قرمز (IR) : این سنسور ها برا تشخیص نزدیکی و تشخیض اشیا استفاده می شود . در اکثر تلفن های همراه و نیز کنترل های تلویزیون از این نوع سنسور به

بسیار استفاده میگردد.در سنسور های IR یک فرستنده و یک گیرنده ( آشکار ساز ) مانند فتودیود مقابل هم قرار میگیرند.

 

3. سنسور التراسونیک : این سنسور یک وسیله ای غیر تماسی است ، که برای اندازه گیری سرعت و فاصله ی بین اجسام مورد استفاده قرار میگرد.

 

4. سنسور دود و گاز : ساخت این نوع سنسور ها باعث شده است که امنیت بسیاری از ساختمان را تامین کند و جلوی بسیاری از آتش سوزی ها را بگیریدو در تمامی ادرات ،

بیمارستان ها ، ساختمان ها و … ازاین نوع حسگر استفاده می شود .

به گونه ای که هنگامی دود به این سنسور ها میرسد شروع به آزیر کشیدن میکند که باعث اعلام هشدار و جلوگیری از آتش سوزی می شود.

 

5.سنسور القایی :این سنسور یکی از پرکاربردترین سنسور های مورد استفاده در صنعت است که حرکت ، موقعیت و حضور اجسام را بدون هیچ گونه تماس فیزیکی تشخیص

میدهد.

 

چگونه یک سنسور مناسب انتخاب کنید

  1. سیگنال خروجی فاقد نویز باشد.
  2. کیفیت و دوام مناسب داشته باشد.
  3. دقت بالایی داشته باشد.
  4. از جایی خرید کنید که از لحاظ کیفیت و قیمت اطمینان داشته باشید.

 

 

نتیجه گیری

سنسور یکی از وسایل پرکاربرد در زندگی روزمره ما هست که بسیار از وسایل اطراف ما از این تکنولوژی بهره میگرد. در تمامی وسایل اطراف ما مانند ، خودرو ها ، وسایل خانه ، تلویزیون، تلفن همراه و… از این وسیله پرکاربرد استفاده می شود. ما به صورت مختصر و استفاده این قطعه پرکاربرد که سنسور چیست و چه کاربردی دارد به شما معرفی کردیم امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *