اطلاعات الکترونیکی, الکترونیک

دیتا شیت قطعات الکترونیکی چیست چه کاربردی دارد

دیتا شیت چیست؟ و چرا در الکترونیک اهمیت دارد-آی سی بِست

حتما موقع تعمیرات الکترونیکی یا استفاده از قطعات الکترونیکی اعم از انواع ترانزیستور و آی سی ها به یک مشکل برمیخورید و آن هم این که اطلاعات این قطعه را از کجا پیدا کنم و کارکرد هر پایه قطعه را از کجا متوجه بشم و کلی اطلاعات دیگر که به شما در تعمیر یا طراحی برد الکترونیکی کمک میکند اینجاست که باید با مفهوم دیتا شیت اشنا شوید .

 

دیتا شیت (datasheet) یا برگه اطلاعات قطعات چیست

دیتا شیت ورق داده یا ورق اطلاعات مهندسی فنی یک محصول است که خلاصه ای از عملکرد ،ویژگی های فنی دستگاه ،تجهیز،مواد، قطعات الکترونیکی  و ریز اطلاعاتی هست که یک مهندس یا فرد میتواند در راه اندازی آن محصول از آن کمک بگیرید.در صفحه اول معمولا خلاصه ای عملکرد قطعه را برای شما نمایش میدهدو در صفخات دیگر اطلاعات دقیق تکمیلی تر ار میتوانید مشاهده کنید.

 

دیتا شیت چیست؟ و چرا در الکترونیک اهمیت دارد-آی سی بِست

چرا دیتا شیت (datasheet)مهم است

فرض کنید شما بعنوان یک طراح برد یا یک فرد علاقه مند به تعمیرات الکترونیکی میخواید با یک قطعه خاص کار کنید شما آن را تهیه کردید و یا اصلا آن قطعه الکترونیکی خراب شده است و میخواهید آن را تعویض کنید پس شما نیاز دارید یک سری اطلاعات فنی از آن قطعه را بدانید پس در این صورت باید به دیتا شیت قطعه مراجعه کنید و تمامی اطلاعات آن از پارت نامبر بگیر و ریز ترین اطلاعات آن را بخوانید. از دیگر ویژگی های دیتا شیت میتوان به :

  • ارائه دقیق اطلاعات محصول
  • دسترسی به اطلاعات برای همه افراد
  • کمک به خرید مطمعن

 

دیتا شیت را از کجا بیاوریم

تنها منبع یدا کردن دیتا شیت datasheet یک قطعه فقط اینترنت است.حال برویم ببینم چه طور باید دیتاشیت را پیدا کنیم.بزارید با یک مثال ساده این موضوع را باز کنیم.شما یک ترانزیستور BD139 دارید حال میخواهید اطلاعات آن را پیدا کنید برای این کار باید شما داخل مرور گر گوگل کافیست سرچ کنید BD139 datasheet . گوگل برای شما یک سری نتایج می اورد که همون دو سه صفحه اولی را باز کنید میتوانید به خوبی اطلاعات فنی قطعه خود را پیدا کنید.در هنگام خواند دیتا شیت معمولا چند پارا متر برای ما اهمیت بیشتری دارد مانند ولتاژ های خروجی و ورودی ،جریان ،توان و ترتیب پایه ها البته ناگفته نماند وابسته به کاری میخواهید بکنید اطلاعات دیگر هم باید مطالعه کنید.

دیتا شیت برای قطعات کمباب بسیار مهم و کاربردی است حتما اگر در پیدا کردن یک قطعه دچار سردرگمی شدید میتوانید اطلاعات آن قعه را بخوانید و یک قطعه مشابه آن پیدا کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

2 دیدگاه در “دیتا شیت قطعات الکترونیکی چیست چه کاربردی دارد

    1. shoaeiadmin گفت:

      پاسخ : سلام ؛ممنون از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *