اطلاعات الکترونیکی, الکترونیک

ترانسفورماتور چیست : [ چه کاربردی دارد + انواع ترانسفورماتور ]

ترانسفورماتور

ترانزسفورماتور چیست : یا همان ترانس که یکی از اجزای اساسی سیستم های الکتریکی محسوب میشوند ، چه کاربردی دارند ؟ انواع ترانسفورماتور ها ؟ کاربرد ترانزسفورماتور ها و چگونه کار میکنند ؟ تمام  این سوال ها را برای شما در ادامه پاسخ خواهیم داد.

 

ترانسفورماتور چیست 

ترانسفورماتور یا ترانس وسیله ای است که بین دو یا چند سیم پیچ از طریق القای مغناطیسی انتقال میدهد.معمولا از دو سیم پیچ تشکیل شده اند ، این سیم ها روی هسته فلزی پیچیده شده اند.

از ترانسفورماتور ها بیشتر برای تغییر ولتاژ سطوح مختلف بکار میرود. به زبان ساده تر وسیله ای است که انرژی الکتریکی را  را به وسیله دو یا چند سیم پیچ به از طریق القای الکتریکی به مدار دیگر منتقل میکند.

 

اجزا سازنده ترانسفورماتور ها 

یک ترانس از سه  قسمت اصلی هسته ، سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه تشکیل شده است .هسته مسیری را برای انتقال جریان ایجاد میکند و سیم پیچ اولیه از منبع  جریان متناوب  را دریافت کرده و به سیم پیچ دوم منتقل میکند و سیم پیچ دوم وظیفه ی آن  جریان را دریافت و آن را به ولتاژ های دیگر تغییر می دهد.

 

انواع ترانسفورماتور ها بر اساس جنس هسته 

ترانسفورماتور ها بر اساس هسته خود به دو دسته :

  • هسته هوایی
  • هسته آهنی 

 

هسته هوایی : در این نوع ترانس از پلاستیک یا هوا بعنوان هسته استفاده میشود سیم به دور پلاستیک پیچیده شده و یا اصلا هسته ای وجود ندارد و فقط هوا است.از این نوع هسته برای جریان فرکانس های رادیویی بسیار مناسب است.

 

هسته آهنی : از این نوع هسته برای کاربرد های سنگین و فرکانس های پایین مانند منابع تغذیه استفاده می شود.

 

انواع ترانسفورماتور ها برا اساس نوع تبدیل ولتاژ 

  • ترانسفور ماتور های کاهنده
  • ترانسفورماتور های افزاینده
  • ترانسفورماتور های سه فاز
  • ترانسفورماتور های تک فاز
  • ترانسفورماتور های توزیع
  • ترانسفورماتور های قدرت
  • ترانسفورماتور های دو ولتاژ
  • اتو ترانسفورماتور
  • ترانسفورماتور های درونی
  • ترانسفورماتور های بیرونی
  • ترانسفورماتور های روغنی
  • ترانسفورماتور های خشک

 

بیشتر بخوانید ——> پل دیود چیست ( کلیک کنید )

 

ترانسفورماتور چیستترانسفورماتور افزاینده و کاهنده 

در نمونه افزاینده ولتاژ خروجی بیشتر از مقدار ورودی است یعنی ولتاژ ورودی در ابتدا کم وجریان زیاد است که این نمونه ولتاژ خروجی را زیاد و جریان را کاهش میدهد.در نمونه ترانسفورماتور های کاهنده این عمل دقیق عکس میباشد و ولتاژ خروجی کمتر است.

 

ترانسفورماتور قدرت 

برای کاهش وافزایش ولتاژ و در نیروگاه ها و ثابت کردن نوسانات برق بیشتر استفاده می شوند.ولتاژ عملیاتی بسیار بالا و اندازه بزرگی دارند که گاها تا 100 درصد راندمان دارند.

 

ترانسفورماتور تک و سه فاز 

ترانسفورتر های سه فاز از لحاظ کارایی و هزینه بسیار از تک فاز بهتر و و به صرفه تر هستند اما در بعضی موارد تک فاز بدلیل ابعاد کوچک تر و حمل آسان تر کارایی بیشتر دارد.

 

ترانسفورماتور های دو ولتاژه 

این نوع بر اساس سهم ولتاژ کار میکنند.که زمانی سهم ولتاژ بالاتر از دو باشد از دو ولتاژه استفاده میشود.

 

اتو ترانسفورماتور 

زمانی که سهم ولتاژ کمتر از دو باشد از این نمونه استفاده می شود .ترانسفورماتور چیست

 

ترانسفورماتور توزیع 

از این نمونه برای مصارف خانگی و تجاری استفاده میشود که ترانزسفورماتور های توزیع ولتاژ خطی را به ولتاژ های پایین و استاندارد تبدیل میکند.

 

ترانسفورماتور خشک 

در این نمونه فاقد سیستم خنک کننده مایع است و سیم پیچ ها با رزیم پوشانده شده که مانع نفوذ رطوبت شود و باعث خنک ماندن  آن ها شود.

 

ترانسفورماتور روغنی 

در این نمونه ترانس از روغن برای خنک کردن آن استفاده میکنند از این نمونه برای جاهایی که توان بالا و محیط خشن بیرون استفاده میشود زیرا نسبت به نمونه خشک سرمایش بهتری دارد.

 

جمع بندی : از ترانسفورماتور برای انقال انرژی از یک مدار به مدار دیگر توسط القای مغناطیسی استفاده میشود ما سعی کردیم به صورت ساده و که ترانسفورماتور چیست ؟ چه کاربردی دارد و انواع آن را به شما معرفی کردیم اگر این مطلب برای شما مفید بود بقیه مطالب را نیز مطالعه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *