الکترونیک, قطعات الکترونیکی

ترانزیستور چیست و تمامی کاربرد آن به زبان ساده

ترانزیستور چیست + تمامی کاربرد آن به زبان ساده-آی سی بِست

ترانزیستور چیست ؟ چه کاربردی در مدار دارد؟ چرا ترانزیستور را قلب مدار میدانند و چرا در هر مدار اهمیت بالایی دارد ؟ پس اگر میخواهید تمام اطلاعات راجع به ترانزیستور بدانید پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ترانزیستور چیست

ترانستور یکی از مهم ترین قطعات در هر مدار الکترونیکی است واین قطعه از بس اهمیت دارد که بعنوان قلب تپنده مدار یاد میشود وظیفه اصلی یک ترانزیستور در یک برد یا مدار الکترونیکی برای تقویت و وصل سینگال ،ولتاژ ،جریان بکار می رود.ساختار اصلی ترانزیستور از مواد نیمه رسانا مانند سیلیسیم ،ژرمانیوم ساخته شده و در ساختار خود دو پیوند P-N تشکیل شده است.اختراع ترانزیستور را بعنوان یک اتقلاب در صنعت یاد میشود که بسیار از ماشین آلات را متحول کرد.

 

انواع ترانزیستور ها

ترانزیستور ها خود به دو دسته BJT (دو قطبی ) , FET (اثر میدان) تقسیم میشود.

ترانزیستور دو قطبی (BJT)

ترانزیستور بی جی تی BJT از یک نیمه هادی رسانا با سه پایه بیس،امیتر،کلکتور ساخته شده است.فقط با دادن مقدار کمی جریان به پایه بیس ،جران زیاداز کلکتور به امیتر می رسد.ترانزیستور BJT از دو نوع اصلی NPN و PNP تشکیل می شود.

 

NPN:دو لایه نیمه هادی N توسط یک لایه P جدا می شود.

PNP:دولایه نیمه هادی P توسط یک لایه N جدا می شود.

ترانزیستور اثر میدان (FET)

ترانزیستور های FET از سه پایه گیت ،سورس ،درین تشکیل شده است.که بیشتر بعنوان کنترل کننده ولتاژ بکار میرود.ترانزیستور های FET خود به دو دسته اصلی JFET , MOSFET تشکیل میشود.و جریان از بین دو کانال P , N رد می شود.

 

پایه های ترانزیستور

هر تزانزیستور از سه پایه بنام بیس،امیتر ،کلکتور تشکیل شده است که هنگام کار با ترانزیستور باید پایه ها را به خوبی بشناسید برای این کار یکی از مطمعن ترین روش ها مطالعه دیتا شیت قطعه الکترونیکی است.

 

تشخیص پایه های ترانزیستور

برای تشخیص ترانزیستور NPN از PNP ابتدا پایه بیس را پیدا میکنیم اگر براپ قرمز روی پایه بیس بود ترانزیستور از نوع NPN و اگر پراب مشکی روی بیس باشد ترانزیستور از نوع PNP  می باشد.

تست سالم بودن ترانزیستور

یکی از ویژگی های ترانزیستور سالم اگر بیس به دو پایه دیگر راه دهد و امیتر ،کلکتور به هیچ طرف راه ندهند ترانزیستور سالم است.

 

ترانزیستور چیست + تمامی کاربرد آن به زبان ساده-آی سی بِست

مزایا استفاده از ترانزیستور

استفاده از ترانزیستور در مدار مزایای زیادی دارد که میتوان به

  • عمر طولانی قطعه
  • ولتاژ کاری پایین
  • سوییچینگ سریع
  • افزایش توسعه یک مدار
  • حساسیت مکانیکی پایین

ناگفته نماند ترانزیستور ها علاوه بر مزیت معایبی دارد که مهم ترین آن موقع رویداد حرارتی بالا آسیب ببینید .

 

 ترانزیستور های قدرت

ترانزیستور ها در تقویت سینگال ،جریان ،ولتاژ بسیار کاربرد داردفترانزیستور های قدرت معمولا در تقویت سیگنال های بزرگ بکار میروند.حداکثر توان ترانزیستور ها از 0.5 وات تا چند 10 وات میباشد.پشت ترانزیستور یه تیکه فلزی وجود دارد.که به کلکتور اتصال داردتا تبادل حرارت با محیط داشته باشد و در توان ای زیاد به بدنه باید هیت سینک متصل شود.

 

ترانزیستور های دارلینگتون

ترانزیستور های دارلینگتون ترکیبی از دو ترانزیستور دو قطبی است وایت اتصال به گونه ای است که جریان تقویت شده توسط ترانزیستور اول در ترانزیستور دوم بیشتر میشود.

 

ترانزیستور آی جی بی تی IGBT

ترانزیستور آی جی بی تی با به نوعی دو قطبی ترکیبی از ترانزیستور پیوندی و اثر میدان است که بعنوان سوییچ مورد استفاده قرار میگیردو به دلیل تلفیق این دو ترانزیستور توان و عملکرد بهتری دارند.

 

ما سعی کرده ایم در فروشگاه خود انواع ترانزیستور های کم یاب و انواع ترانزستور های BJT ، FET با کیفیت را برای شما با قیمتی مناسب فراهم آوردیم که شما عزیزان بتوانید با خیالی راحت به مقایسه بپردازید و یک خرید امن داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *