الکترونیک, قطعات الکترونیکی

اپتوکوپلر و کاربرد آن در الکترونیک چیست

اپتوکوپلر چیست

اپتوکوپلر چیست : در صنعت الکترونیک تنوع قطعات بسیار تا بسیار بالاست اگر کسی ادعا کند با تمامی مدل های قطعات آشنایی دارد به جرعت یک ادعایی بیش نیست.اپتوکوپلر یک قطعه پرکاربرد وارزان در این صنعت است که کاربرد های خاص خود را دارد میخواهیم در این مقاله به بررسی و عملکرد اپتوکولر بپردازیم ، پس اگر به قطعات علاقه داری حتما این مطلب رو از دست ندهه!!!

 

اپتوکوپلر چیست

اپتوکوپلر یا اپتوایزولاتور  که با استفاده از نور سیگنال های بین دو مدار مجزا از هم را انتقال میدهد.از اپتوکوپلر برای محافظت از مدار در برابر آسیب های احتمالی و نویز های اضافی استفاده میشود.

به ویژه درمدارهای ولتاژ پایین و حساس به نویز ، به زبان ساده تر اپتوکوپلر جدا کننده نوری است .و جلوی ولتاژ های بالایی که باعث ایجاد سیگنال اضافی میشود را میگیرد.

 

 

ساختار اپتوکوپلر به چه شکل است

طراحی اپتوکوپلر به صورت پایه از یک LED که نور مادون قرمز و فرو سرخ تولید میکنند و یک قطعه نیمه هادی برای آشکار سازی نور مادون قرمز و فروسرخ تشکیل شده است و هر دوقطعه LED یک حساس به نور در یک محقظه تاریک قرار گرفته اند و پایه های فلزی برای اتصال الکتریکی به کار رفته اند.

 

انواع اپتوکوپلر

اتوکوپلر نیز همانند قطعات دیگر دارای مدل های متفاوتی است که با توجه به نیاز باید نمونه مورد نطر را تهیه کرد.که خود اپتوکوپلر به چهار دسته :

  1. اپتوکوپلر فتوترانزیستوری
  2. اپتوکوپلر فوتو دارلینگتونی
  3. اپتو کوپلر فوتو تریستوری
  4. اپتو کوپلر فوتو ترایاکی

فوتو ترانزیستور  و فوتو دارلینگتونی در مداره های DC مورد استفاده قرار و میگرد و فوتو تریستور و فوتو ترایاکی در مدارهای AC استفاده می شود.

 

ترانزیستور UJT چیست :—–> بیشتر بخوانید 

 

1)فوتو ترانزیستور

اپتوکوپلر چیست این نمونه با توجه به پین خروجی میتواند دارای به دو دتسه تقسیم شوند.در تصویر 2 سمت چپ یک پین اضافی دارد که به پایه های ترانزیستور متصل است. از پین 6 برای کنترل حساسیت استفاده میشود.این پین معمولا به GND ، بار منفی متصل می شود.از پرکاربردترین اپتوکوپلر های این نمونه میتوان به PC817 . PC816 اشاره کرد.

 

2) فوتو دارلینگتون

 

 

ترانزیستور دارلینگتون در واقع یک جفت ترانزیستور است که پایه بیس یکی توسط دیگر کنترل می شود.از این نمونه معمولا در مدارهای  DC استفاده می گردد.از پرکاربردترین های این نمونه میتوان به 4N32 ، 4N33 اشاره کرد.

 

3) فوتو تریستور

که معمولا از این گروه بعنوان تریستور ها یاد میشود .این نمونه هم مانند سه نمونه دیگر ال ای دی در قسمت چپ نور مادون قرمز را تولید و SCR در سمت راست امواج را دریافت و کنترل میکند.

 

کاربرد اپتوکوپلر

  1. در مدار های DC
  2. در مدار های AC
  3. ایزولاسیون مدار ( اصلی ترین کار )
  4. سویچینگ مدار ها
  5. کاربرد های مرتبط به میکرو کنترلر ها

 

خرید اپتوکوپلر

برای خرید انواع اپتوکوپلر شما به راحتی میتوانید در قسمت فروشگاهی آی سی بِست قسمت قطعات ( اپتوکوپلر )  قطعه مورد نظر خود را انتخاب کرده و مشخصات آن را به طور کامل مطالعه و بعد از اظمینان کامل به خریداری آن اقدام کنید.

 

نتیجه گیری : اپتوکوپلر برای سوییچ کردن قطعات بزرگتری مانند ترانزستور ها و ترایاک ها و جدا سازی بین سیگنال های ولتاژ پایین و سیگنال خروجی جریان بالا استفاده می شود.و در این نوشته شما را با مفهوم اپتوکوپلر چیست و چه کاربردی دارد آشنا کردیم امیدواریم برای شما مستمر ثمر واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *