ابزار الکترونیکی, الکترونیک

اسپری خشک و چرب در الکترونیک چه کاربردی دارد؟

اسپری خشک و چرب چیست

اسپری خشک و چرب چه کاربردی دارد: در دنیای تعمیرات الکترونیک ابزار بخش مهم و جدا نشدنی از این صنعت میباشد که هر کدام کارکرد خاص و منحصر به فرد خود را دارند که استفاده از هریک این ابزار باعث روند بهتر تعمیرات میشود، امروز میخواهیم به یکی از این اقلام مصرفی در الکترونیک یعنی اسپری خشک و چرب بپردازیم و تفاوت هر یک را برای شما با زبانی ساده بیان کنیم پس اگر میخواهید با این دو بیشتر آشنا شوید ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

لحیم کاری چیست

اتصال دو فلزی به یک دیگر از طریق ذوب و انجماد را لحیم کاری می گویند ، که تمیز بودن محل لحیم کاری بسیار تا بسیار مهم و روند تعمیرات موثر است، محل لحیم کاری باید تمیز وفاقد هر گونه چربی ، اکسید و رنگ باشد ، برای تمیز کردن روش های متفاوتی وجود دارد که میخواهیم در این مطلب تمیز کردن با استفاده از اسپری بپردازیم.

 

اسپری تمیز کننده

یکی از بهترین گزینه ها برای تمیز کردن محل لحیم کاری استفاده از اسپری های تمیز کننده میباشد که بدون آسیب زدن به برد و قطعات دیگر چربی و گرد غبار را از بین میبرد .که این اسپری ها از دو نوع چرب و خشک میباشد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

نکته : گاهی پیش می آید وسیله الکترونیکی شما از کار می افتد و یا به خوبی کار نمیکند ،در بعضی از مواقع شما با تمیز کردن برد میتوانید آن مشکل را برطرف کنید یعنی ممکن است بر اثر کثیفی برد اتصال به خوبی ایجاد نشده و دستگاه شما از کار می افتد با یک تمیز کردن ساده مجدد دستگاه شما عین قبل شروع به کار میکند.

 

بیشــــــــتر بخوانید ————–>> آموزش لحیم کاری کلیک کنید

 

اسپری خشک چیست

بهترین ابزار برای پاک کردن برد های الکترونیکی از هر گونه چربی و رسوبات در محل اتصال لجیم کاری اسپری های خشک میباشند که در بازار در مدل های متفاوت و برند های مختلف به فروش میرسد که اسپری های ناهید ، اکی OK ، پروتکت از پر فروش ترین های بازار میباشند که شما به راحتی میتوانید از فروشگاه آی سی بِست آن ها راتهیه کنید.

چرا از اسپری خشک استفاده میکنم: جواب این سوال بسیار سادس تمیز کردن برد های الکترونیکی امری مهم است لذا به صورت معمولی با یک دستمال از بردن بردن رسوبات و چربی ها کار سختی است و از طرفی ممکن است به قطعات حساس آسیب برسد از این جه از اسپری خشک استفاده میکنیم تا به راحتی و بدون کوچکترین آسیبی این عمل را انجام دهد.

از ویژگی های اسپری چرب میتوان به : 

  • پاک کردن چربی و رسوبات سخت
  • چربی زدایی از دکمه های دستگاه های الکترونیکی
  • پاک کردن قطعات الکترونیکی حساس

 

اسپری چرب

این نوع اسپری که اسپری روغنی هم نیز معروف است ، روان کننده و تمیز کننده سطوح میباشد و برای تمیز کردن تجهیزات الکترونیکی استفاده میشود ، این اسپری علاوه بر روان کننده بودن ایجاد یک سطج پوششی برای محافظت از اکسید شدن نیز میکند. در اصل این اسپری برای روان کردن قطعاتی ولوم ها ، موتور ها و… استفاده میشود.

 

 برای خرید اسپری خشک برند ناهید مدل 600 همینجا کلیک کنید

 

تفاوت اسپری چرب با اسپری خشک در چیست

 تفاوت اصلی این دواسپری در نوع عملکرد و مواد تشکیل دهنده آن میباشد که اسپری خشک برای چربی زدایی ، پاک کردن رسوبات و تمیز کردن قطعات حساس ، سنسور ها بکار میرود ولی اسپری چرب برای روان کردن قسمت های متجرک روی دستگاه های استفاده میشود به طور کلی کاربرد اسپری خشک از اسپری چرب بسیار بیشتر است.

 

جمع بندی : یکی از بهترین ابزار برای پاک کردن قطعات و برد های الکترونیکی استفاده از اسپری های خشک و چرب میباشد از آنجایی که قطعات حساس میباشند و استفاده از این ابزار باعث میشود هم برد و قطعات تمیز شوند و هم از آسیب رسیدن به قطعات دیگر جلوگیری میکند همچینین شما میتوانید ابزار لحیم کاری را با قیمتی مناسب از فروشگاه آی سی بِست تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *