اطلاعات الکترونیکی, الکترونیک

آداپتور چیست و چه کاربردی دارد+معرفی انواع آداپتور AC/DC

آداپتور چیست

آداپتور چیست ؟ و چه چه کاریردی دارد؟ انواع مدل های آداپتور کدام اند؟ ایا وسایل برقی بدون اداپتور میتوانند راه اندازی شوند ؟ این وسیله در کجاها کاربرد دارد و اساس کار آن به چه شکل است اگر به دنبال جواب تمام این سوال ها هستید حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

آداپتور چیست

آداپتور یک مبدل الکتریکی است که برق را از ولتاژ های بالا به یک ولتاژ ثابت پایین تبدیل میکند. اما به زبان ساده تر این مبدل یا وسیله ولتاژ AC (غیر مستقیم ) را به ولتاژ مستقیم DC ( مستقیم ) تبدیل میکند. که شناخته شده ترین و رایج ترین این آداپتور ها میتوان به شارژ های موبایل اشاره نمود که برق 220 ولت AC را دریافت کرده و به برق 5 ولت DC تیدیل می کند، تا شارژ بتواند برق مورد نیاز گوشی را تامین کند.

 

آداپتور چگونه کار میکند

آداپتور چیست : آداپتور ها داخل خود یک مدار بنام سوئیچنگ دارند که وظیفه آن تبدیل ولتاژ AC به ولتاژ DC است و سپس این ولتاژ توسط یک کابل یا سیم به دستگاه مورد نظر انتقال داده می شود . این ویله پرکاربرد برق بسیاری از وسایل الکترونیکی را تامین میکند وسایلی که داخل خود منبع تغذیه ندارند و نمی تواند ولتاژ های بالا را کنترل کنند باید از آداپتور استفاده کنند .

 

انواع آداپتور

مبدل یا آداپتور ها خود دارای اقسام گوناگونی است که از پر کاربرترین آن ها به :

1) دیواری

 

این مدل یکی از پرکاربرترین مدل های آداپتور است که در خانه همه به راحتی میتوان مشاهد کرد که به وسیله دو شاخه که روی خود دارد بدون وسطه به پریز برق متصل شده و برق را تامین میکند ، مودم های اینترنت ، شارژ های تلفن همراه و… از این نوع مدل دیوار استفاده میکنند. که معمولا با یک روکش پلاستیکی و رنگ مشکی تولید میگردند.

 

2) رومیزی 

آداپتورچیست

این نمونه هم تقریبا مکانیزمی شبیه به دیواری دارد که توسط یک دو شاخه به برق خورده  و دارای جریان و توان بیشتری است و به همین علت توسط سیم از پریز جدا می شود و مصارف این آداپتورها  بیشتر در شارژ های لب تاب ، دستگاه های آزمایشگاهی و صوتی و تصویری است.

 

3)صنعتی

این نمونه بعنوان منبع تغذیه صنعتی سویچینگ شناخته میشود که مانند دو نمونه قبل دارای روکش ومحفظه پلاستیکی نیست و روی آن یک روکش فلزی مشبک دار کشیده میشود این امر باعث می شود که هوا به طور مدام جریان داشته باشد و دستگاه خنک بماند.

همین امر علت طول عمر بالایی این نمونه آداپتور ها شده است ولی یکی از معایبی دارند در مقابل رطوبت و آب بسیار آسیب پذیر هستند پس باید در جاهای خشک و بدور از رطوبت و آب از آن استفاده کرد.

 

4) POE

برای تامین برق شبکه اترنت را فراهم میکند.این دستگاه حجم سیم کشی را کاهش و علاوه بر انتقال دیتا برق را نیز منتقل میکند.

 

همه چیز درباره پل دیود  :———> بیشتر بخوانید

 

مزایا استفاده از آداپتور

  1. امنیت جانی : اداپتور ها معمولا با ولتاژ های پایین تولید میگردند که خطر برق گرفتی را ندارد.
  2. ابعاد کوچک : ابعاد کوچک و قابل حمل بودن
  3. جایگزینی آسان : در صورت خراب شدن آداپتور میتوان بدون هیچ دردسری آن را تعویض کرد که نیاز به هیچ گونه دانش فنی هم ندارد.

 

معایب استفاده از آداپتور

  1. داغ شدن بیش از حد
  2. ایجاد صدا : این صدا ممکن است در برخی اداپتور ها وجود داشته باشد که شرکت های تولید کننده در صدد رفع این مشکل هستند که تا حد امکان اداپتوذ بدون هیچ گونه صدایی عملکرد خود ار داشته باشد.

 

نکات مهم هنگام خرید آداپتور

هنگام خرید اداپتور باید به چند نکته مهم توجه کنید وگرنه ممکن است به دستگاه خود آسیب جدی برسانید.

هر وسیله ای الکترونیکی بنا بر عملکرد خود در یک محدوده ولتاژ و جریان خاصی شروع به کار میکند این عمر نیز بستگی به نوع طراحی مدار و قطعات آن دارد.

هنگام خرید آداپتور شما باید بدانید که چه ولتاژ وجریانی نیاز دارید این دو مولفه بسیار مهم و ضروری هستند در موقع تهیه این وسیله ، به طور مثال شما یک مودم دارید که با برق 12 ولت 1 آمپر کار میکند. حال شما بیاید یک آداپتور بخرید با ولتاژ 24 ولت 2 آمپر که باعث سوختن و اسیب به مدار و مودم میشود.

پس موقع تهیه اداپتور حتما مقادر ولتاژ و جریان آن را بدانیدکه این اطلاعات معمولا روی بدنه نوشته شده  است که به راحتی قابل مشاهده است اگر باز هم این اطلاعات روی بدنه نبود یا پاک شده بود باید ببیند دستگاه خود با چه ولتاژی کار میکند که با یک سرچ ساده در اینترنت می توانید اطلاعات مربوط به ولتاژ ورودی دستگاه خود را پیدا کنید.

 

برای خرید آداپتور همچنین میتواند در قسمت فروشگاهی آی سی بِست ( تجهیزات ، منابع تغذیه ) اداپتور خورد را به راحتی تهیه کنید.

 

کلام اخر : اداپتور یک وسیله پرکاربرد برای تامین برق تمامی دستگاه برقی که درون خود منبع تغذیه ندارند بسیار کار آمد است ، ما سعی کردیم شما را با مفهوم آداپتور چیست و انواع آن اشنا کردیم امیدواریم برای شما مفید و مستمر ثمر واقع شده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *